Europas lastbilstillverkare vill bromsa in elomställningen

Enligt analysorganisationen European Federation for Transport and Environment (T&E) har lastbilstillverkarna Scania, MAN, Volvo Trucks, Daimler, Iveco och Ford skickat ett gemensamt brev till EU med målet att bromsa övergången till nollutsläppslastbilar. Enligt T&E riskerar förslaget att sinka övergången till ellastbilar och öppna upp för kinesiska lastbilstillverkare.

De sex lastbilstillverkarna har, enligt Transport and Environment, skickat ett gemensamt brev till EU-kommissionärer där de uppmanar EU att ändra den nuvarande regleringen för koldioxidutsläpp från tunga fordon. Förslaget skulle göra det möjligt för tillverkarna att generera så kallade utsläppskrediter. Det skulle enligt T&E försvaga regelverkets ambitioner.

Organisationen varnar för att sådana ändringar kan leda till att produktionen och försäljningen av utsläppsfria lastbilar minskar med 27 procent fram till 2030.

De menar att en sådan förändring skulle bli ett hårt slag mot Europas logistiksektor, som väntar på att priserna på eldrivna lastbilar ska sjunka. Att backa från redan beslutade mål att producera ellastbilar riskerar dessutom att skapa osäkerhet för företag som investerar i laddinfrastruktur. Det kan också ge fördel till kinesiska tillverkare av ellastbilar.

– Lastbilstillverkarna vill ge intryck av att det handlar om små justeringar, men det är tvärtom. Det skulle innebära en kraftig nedtrappning av Europas planer på att minska koldioxidutsläppen från lastbilar och minska försäljningen av ellastbilar med nästan en tredjedel år 2030, kommenterar Stef Cornelis, frakt- och flottchef på T&E.

– De skapar en enorm osäkerhet för investeringar i laddinfrastrukturen och kraftsektorn som behöver börja bygga elnät och laddinfrastruktur idag. Åkeribranschen hävdar att brist på laddinfrastruktur är den största flaskhalsen, men hur förväntar de sig att ett energiföretag ska investera om de nu backar från sina egna åtaganden? Europeiska kommissionen borde hålla linjen. Ju mer Europa och våra lastbilstillverkare försenar övergången, desto mer riskerar vi att förlora marknaden till kinesiska konkurrenter, avslutar Stef Cornelis.

Bakgrund

EU har beslutat att minska utsläppen från tunga fordon med 45 procent till 2030 jämfört med 2019 års nivåer. Från 2035 ska alla nya lastbilar som säljs vara utsläppsfria. Målen är en del av EUs bredare strategi för att nå klimatneutralitet senast 2050.