Logistik på liv och död

Att som västerländskt företag verka på en östmarknad är utmanande i normala fall, men Rysslands invasion av Ukraina har satt  mycket på sin spets. “Det vi upplevt i Ukraina saknar motstycke i västvärlden, men transporter är helt avgörande för att ett samhälle ska fungera” säger Håkan Jyde, vd för Scanias verksamhet i Ukraina och aktuell som talare på Logistik & Transport i oktober. 

När anfallskriget bröt ut med full kraft i februari 2022 var det många västerländska bolag som valde att lämna Ryssland, så även Scania. Många valde också att lämna Ukraina på grund av riskerna. Men något sådant var det aldrig tal om för Scanias del, berättar Håkan Jyde, vd för Scanias verksamhet i Ukraina,  som med undantag för några veckor vid krigsutbrottet varit på plats i landet för att stötta de anställda och få verksamheten att fungera. En av Scanias 12 verkstäder har bombats under kriget, och verkstaden i Kiev blev under våren ockuperad av ryssarna under en tid. 

Håkan Jyde berättar om Scanias erfarenheter av att verka i Ukraina på Logistik & Transport den 24 oktober. Foto Scania

– Det har varit obeskrivligt tufft, en period hade vi över 100 av våra anställda och deras familjemedlemmar evakuerade utomlands. Fokus nu ligger mycket på säkerheten, vi flyttar runt verksamhet hela tiden beroende på säkerhetsläget. Väpnade angrepp och bomber är vardag idag.

Vi flyttar runt verksamhet hela tiden beroende på säkerhetsläget

Självklart att stanna

För Scania och Håkan Jyde var det självklart att stanna kvar i Ukraina av flera skäl: 

–  Dels har vi funnits här i 30 år och tror på den här marknaden, sen är det ett viktigt signalvärde i att stanna och fortsätta att stötta Ukraina. Vår verksamhet är också viktig för att landet ska fungera; mycket infrastruktur har blivit förstörd, inte minst för drivmedel, och hamnarna i Svarta Havet är stängda. 

Mycket av den viktiga spannmålsexporten som normalt går via containerhamnarna i Svarta Havet skeppas nu istället på lastbil genom Europa, exempelvis via i Bulgarien och Rumänien. 

– Det finns ett enormt behov av transporter, 2023 kommer att bli vårt bästa år någonsin försäljningsmässigt i Ukraina. Vi räknar med att sälja uppemot 700 lastbilar i år. 

25 år i utlandstjänst

Håkan Jyde började sin karriär på Scania som trainee i Södertälje 1997. Sedan dess har han varit utposterad på internationella uppdrag, bl a som landschef i Litauen, Ryssland och även Irak. 

– Det var under Saddam Husseins styre och det var en minst sagt rörig situation i Irak då. Men den kris vi upplevt i Ukraina de senaste åren saknar motstycke i Europa. Ändå är det här jag trivts bäst bland mina utlandsuppdrag, Kiev är en fantastisk stad och ukrainarna står oss i Europa nära kulturellt. 

Innan Håkan Jyde blev ansvarig för Scanias verksamhet i Ukraina 2017 var han stationerad i Moskva under nio år, som ansvarig för den ryska buss- och återförsäljarverksamheten. Innan krigsutbrottet var Ryssland en av Scanias största globala marknader, med ett 60-tal verkstäder och försäljning på omkring 7 000 lastbilar om året. 

– Vi skulle ha firat 30 år i Ryssland i år, men nu är allt borta, hela verksamheten avvecklades under förra året. Det var en spännande marknad att arbeta på, men där den stora utmaningen var korruptionen. 

Ukraina är en mindre men växande marknad för Scania, med 12 verkstäder och försäljning på omkring 500 lastbilar om året. 

– Kriget är inte nytt, Ukraina har lidit av väpnad konflikt i öst och haft flyktingströmmar inom landet sedan 2014. Men det har varit en glömd konflikt, som inte uppmärksammats så mycket i väst. 

Av Hilda Hultén

Håkan Jyde talar på inledningsspåret “Globalisering i gungning” under Logistik & Transport den 24–25 oktober. Se övriga programmet och säkra din biljett här:  www.logistik.to/konferensprogram