2023 var ett svajigt år för sjöfartsbranschen. När det danska rederiet Maersk presenterar sina siffror för året gör man ändå ett rörelseresultat på 10 miljarder. Men under 2024 väntas utmaningarna med överkapacitet bli påtagliga, ett problem som skjutits på framtiden pga konflikten i Röda havet som orsakat begränsningar i kapaciteten.
Rederiet har under 2023 haft ett övergångsår efter rusningen på marknaden under pandemin. Året har präglats av en kombination av ett ökat fokus på att begränsa kostnader, starka godsvolymer och fallande fraktpriser. Sammanlagt hade företaget 51,1 miljarder dollar i intäkter och ett rörelseresultat på 9,8 miljarder dollar (7,7 procent).

Marknaden för sjöfrakt har dock varit svajig, inte minst under slutet av året då Huthi-rebeller började anfalla fartyg som färdas genom Röda havet till eller från Suez-kanalen. Situationen har lett till en tillfällig kapacitetsbegränsning, som skjuter problemet med överkapacitet framför sig.
– Den nuvarande marknaden har fortfarande stabila volymer, men medan krisen i Röda havet har orsakat omedelbara kapacitetsbegränsningar och en tillfällig ökning av priser, så kommer överkapaciteten i sjöfartsfrakt så småningom leda till prispress och påverka våra resultat, kommenterar Vincent Clerc, vd för Maersk.
Rederiet förväntar sig att utmaningarna med den rådande överkapaciteten kommer visa sig fullt ut under 2024, samtidigt som det är högst oklart hur länge situationen i Röda havet kommer fortsätta. De räknar dock med att de globala volymerna av containergods kommer öka med 2,5 till 4,5 procent. Prognosen för 2024 är ett rörelseresultat mellan 1 och 6 miljarder dollar.