Norska retailtech-bolaget Strongpoint har utsett Magnus Rosén till ny Sverigechef och ansvarig för bolagets teknikutveckling inom e-handel globalt. “Nu ökar vi takten” säger Magnus, som ersätter Göran Thörn som går i pension.
Magnus Rosén har lång erfarenhet av affärs- och teknikutveckling inom detaljhandeln. Han kommer närmast från Tarento Group där han i rollen som Vice President Marketing and Strategic Alliances hjälpte företag att utveckla sin e-handel. Innan dess var han affärschef för e-handel på Ica och varit med i uppbyggnaden av den verksamheten.
Magnus tillträdde formellt sin nya roll som Sverigechef och SVP E-handel den 1 mars men har varit på plats hela februari, då han arbetat parallellt med Göran Thörn som går i pension.
– Nu växlar vi upp utvecklingstakten ytterligare i syfte att hjälpa dagligvarubranschen att möta morgondagens kundbehov och utmaningar. Dels utvecklar vi en rad nya produkter och lösningar, bland annat lanserar vi inom ett par år humanoida robotar som ska avlasta butikspersonalen. Därtill ska vi se till att ta teknologin bakom de svenska e-handelsframgångarna ut i världen, kommenterar Magnus Rosén, ny Sverigechef och SVP E-handel för Strongpoint.
Bolaget har år av stark tillväxt bakom sig med ett stort fokus på e- och q-handel på den svenska marknaden. I september 2021 blev de regional distributör av Autostores lösningar och tog nyligen upp kampen med Iboxen genom att lansera sina egna paketskåp i Sverige. Rekryteringen av Magnus Rosén ska stärka bolagets kompetens ytterligare och befästa deras starka position inom svensk handel.
– Vi har en mycket offensiv tillväxtplan både för Sverige och internationellt och här spelar Magnus bakgrund och erfarenhet en viktig roll. Han är helt rätt person att leda och utveckla den svenska verksamheten och våra tekniska lösningar för e-handel i detta skede. Vi är väldigt glada att få välkomna Magnus till Strongpoint, kommenterar Jakob Tveraabak, vd för Strongpoint.