Mathem utökar inom kort sitt kunderbjudande och gör det möjligt för kunder att beställa sina dagligvaror online och få dem hemlevererade direkt. Den nya tjänsten kommer inledningsvis att lanseras på Södermalm i Stockholm under början av 2022 och ska ske från företagets första “light store” – ett centralt plocklager av samma typ som Foodora m fl använder sig av.
De traditionella mat-handlarna har det senaste året fått konkurrens på dagligvaruområdet av uppstickare som Foodora, Kavall m fl som levererar dagligvaror hem till kunder i tätbebyggda områden så snabbt som på en halvtimme, från centrala plocklager, s k kallade “darkstores”.
– Mathem drivs av innovation och vi jobbar hela tiden med att spetsa till vårt kunderbjudande. Utvecklingen inom quick commerce är väldigt intressant, och vi har tittat på olika sätt att utöka vår tjänst med extra snabba leveranser som kan komplettera storhandlingen. Vi vill på det här sättet erbjuda våra kunder ytterligare en dimension av bekvämlighet och frihet att leva mer, kommenterar Johan Lagercrantz, vd på Mathem, i ett pressmeddelande.
Mathems extra snabba leveranser kommer ske på liknande sätt, från ett e-handelslager på Södermalm, som Mathem valt att kalla “light store” – med vilket man verkar syfta på arbetsmiljö och det faktum att de anställda har kollektivavtal.
– Med denna “light store” vill vi framför allt skapa en ljus och trevlig arbetsmiljö för våra medarbetare. Och även om förbipasserande inte kommer kunna gå in och handla där så kommer det att finnas möjlighet att titta in och se vad som händer på insidan, kommenterar Johan Lagercrantz.
Tre fackförbund gick i förrförra veckan ut och menade att den växande e-handeln och fokuset på snabb och gratis frakt går ut över de anställda – och klimatet.
“Samtliga leveranser kommer att vara klimatsmarta, samt garantera en god arbetsmiljö för Mathems medarbetare”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Självklart kommer Mathem även i denna tjänst att driva hela värdekedjan, från vår egen utveckling av den digitala e-handelsplattformen till utvecklingen och hanteringen av sortimentet, driften av vår lokala “light store”, helägda leveransfordon och Mathem-anställda medarbetare med kollektivavtal. Så även om tjänsten skiljer sig något från Mathems ordinarie tjänst så kommer allt att drivas i samma bolagsanda.
Det är i dagsläget inte klart exakt när den nya tjänsten kommer att lanseras, men målet är under början av 2022.
Av Klara Eriksson