Meritor skaffar robottruckar

Verkstadsföretaget Meritor blir först i Sverige med att installera Knapps nya, autonoma robottruckar vid fabriken i Lindesberg. De 15 nya truckarna ska tas i drift 2023 och ska minska bolagets manuella truckhantering.

Meritor är en ledande aktör för tillverkning av drivlinor till fordonsindustrin. I sin fabrik i Lindesberg tillverkar man fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo. Nu investerar bolaget i 15 nya robottruckar i fabriken.

Meritors fabrik i Lindesberg.

– Vi ser många fördelar med robottruckarna. Dels ger det oss en väldigt flexibel lösning för vår materialhantering innan monteringen där materialfasaderna kan följa volym och mix-förändringar. Samtidigt ser vi stora säkerhetsfördelar med de autonoma truckarna i samverkan med vår manuella materialplockning, kommenterar Markus Andréasson, operativ chef på Meritor.

Robottruckarna från Knapp heter Open Shuttle Fork (OSF) är en helt ny produkt på marknaden och Meritor blir först i Sverige med att köpa dem. Truckarna kan integreras med befintliga system och är en “ready to use”-lösning där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden.

– Det behövs inga reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golvet. Truckarna kan navigera själva och ta sig fram utefter de uppdrag man gett dem, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet, kommenterar Mikael Holmqvist, vd på Knapp i Sverige.

Mikael Holmqvist. Foto Knapp

Ökad effektivitet och säkerhet

Lösningen för Meritor fokuserar på att minska antalet truckar med människor. Därigenom ska säkerheten öka samtidigt som produktionen ska effektiviseras då robottruckarna kan flytta 2 400 pallar mellan 200 destinationer per dag hos Meritor.

– En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods, fortsätter Mikael Holmqvist.

Sekvensplocket inför montering kommer fortsatt skötas manuellt, men byte och påfyllnad av pallar för plocket ska nu ske automatiskt. Truckarna blir en del av Knapps befintliga lösning hos Meritor där det sedan tidigare finns ett automatiserat pallhöglager, lättgodslager, transportbanor och mjukvara. De autonoma robottruckarna ska vara i drift i början av 2023.