Monica Lingegård är ny ordförande för Tågföretagen

SJs vd Monica Lingegård valdes till ny ordförande för Tågföretagen på årsmötet den 30 maj. Hon tar över efter Ted Söderholm och ska fokusera på att få ordning på processen kring tågplanearbetet, att öka kapaciteten i järnvägsnätet och Tågföretagens reformer för att få fler människor och gods att ta järnvägen.

I vintras meddelande Ted Söderholm, vd för Green Cargo och därmed ordförande för Tågföretagen, att han lämnade branschen för en ny tjänst som vd för Recover Group. I och med det lämnades stolen som ordförande för Tågföretagen vakant inför årets årsmöte den 30 maj. Nu har organisationen valt Monica Lingegård, vd för SJ, som ny ordförande. Och hon riktar direkt in sig på problemen med tågplanearbetet.

– Vi kommer som första fråga att fokusera på att få ordning på tågplaneprocessen och balans i avtalen mellan Trafikverket som leverantör och tågföretagen, kommenterar Monica Lingegård.

Trafikverkets sena leveranser av schemaändringar orsakar mycket huvudvärk för tågoperatörerna, vilket märktes tydligt under kollektivavtalsförhandlingarna. Facket Seko varslade om strejk om inget gjordes för att förbättra medarbetarnas situation, något som turligt nog kunde undvikas när ett nytt avtal nåddes. Förhandlingarna landade i att kompensationen till den enskilde medarbetaren ökar vid sena schemaändringar, vilket blir ett incitament för tågföretagen att undvika liknande situationer. Men för arbetsgivarna betyder det att Trafikverkets avtalslöfte om 18 veckors framförhållning vid leverans av tåglägen måste hållas.

Utöver att ta konflikten med Trafikverket vill organisationen fortsätta driva linjen att järnvägskapaciteten måste öka med nya stambanor mellan Sveriges tre största städer och en uppgradering av betydelsefulla stråk i hela landet. De menar att det behövs mer än att bara eliminera infrastrukturskulden.

Organisationen har också tagit fram en reformagenda som syftar till att skapa en helhetsbild av järnvägens behov, utmaningar och åtaganden.