Na-kd satsar på second hand

Modeföretaget Na-kd lanserar en marknadsplats för second hand-mode. Företaget agerar mellanhand för kunder som genom marknadsplatsen kan köpa och sälja begagnade kläder till varandra.

Tidigare i veckan gick Zalando ut med att deras satsning på second hand, “Pre-Owned”, lanseras i Sverige och sex andra länder idag den 22 april. Nu lanserar modeföretaget Na-kd sin egen marknadsplats för second hand-mode: Na-kd Circle. Lanseringen görs för att öka användandet av varje plagg och på så sätt minska klimatavtrycket för mode.

Anna Winde, CSR-chef på Na-kd. Foto Na-kd.

– Vi tar vår klimatpåverkan på allvar. Som ett växande bolag vet vi att vi måste förflytta oss mot cirkulära affärsmodeller för att kunna nå våra ambitiösa reduceringsmål. Att hjälpa våra kunder att förlänga livslängden på sina Na-kd-plagg, genom att enkelt sälja och köpa dem av varandra, är mycket viktigt i detta arbete. Vi hoppas verkligen att våra kunder vill följa med oss på denna resa mot att göra modeindustrin mer hållbar och cirkulär tillsammans och att vi kan inspirera andra varumärken att göra det samma, kommenterar Anna Winde, CSR-chef på Na-kd.

Den nya tjänsten är helt integrerad i företagets existerande marknadsplats för att göra det lättare för kunderna att handla begagnade kläder. Till skillnad från Zalando som köper in begagnade kläder och säljer om dem agerar Na-kd som en mellanhand där kunderna köper och säljer till varandra genom marknadsplatsen. Företaget sköter prissättning och produktbeskrivningar. Vid en försäljning får säljaren en förbetald fraktsedel för att skicka produkten direkt till köparen och store credit på marknadsplatsen.

Na-kd har samarbetat med Ingrid.com för teknisk logistik för satsningen och DHL är logistikpartner för satsningen i Sverige.