Näst ut med darkstores: Wolt

Finska Wolt ger sig in i kampen om convenience-ehandeln genom lanseringen av en kedja av darkstores, och följer därmed Foodora och Vembla. Den första öppnar i Stockholm i år, och under 2022 ska darkstores i minst 10 svenska städer öppnas.

Marknaden för snabba leveranser av livsmedel utvecklas snabbt, och nu hakar även leveransplattformen Wolt på tåget – efter att tidigare levererat från restaurnager och butiker.

Wolt grundades i Helsingfors Finland 2014 och har idag över 3000 anställda och leds av vd Miki Kuusi som också är en av medgrundarna. Wolt har hittills tagit in 856 miljoner dollar i finansiering från investerare som ICONIQ Capital, Tiger Global, DST, Prosus, KKR, Coatue, 83North, Goldman Sachs, Highland Europe och EQT Ventures & EQT Growth, bland andra.

Leverans på 15 min

Hos Wolt Market (namnet på Wolts darkstore) kommer kunderna kunna välja mellan de tusentals artiklarna direkt i Wolt-appen och få sin beställning – oavsett om det är livsmedel, blommor eller andra produkter såsom hygienartiklar – levererad hem till sig på cirka 15 minuter.

– Vi har en av de mest användarvänliga plattformarna och en fantastisk kundtjänst där du får personlig hjälp på 30 sekunder. Genom att kombinera en så smidig tjänst med snabb hemleverans av ett brett utbud av produkter gör vi vardagen lite enklare för alla, säger Carl Zetterqvist, vd på Wolt Sverige, i ett pressmeddelande.

Den allra första Wolt Market lanserades i Finland våren 2020. Sedan dess har konceptet expanderat till Grekland och verksamheten startar snart i Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien och Tjeckien.

Nu startar även rekryteringen av nya medarbetare som ska göra satsningen till verklighet. Först ut är en vd för konceptet.

– Det känns jättekul att kunna bidra till skapandet av fler arbetstillfällen. Målet är att Wolt Market ska skapa minst 500 jobbtillfällen i Sverige under nästa år. Vi söker flera olika roller för att utveckla verksamheten; såväl butikspersonal och kurirpartners som affärsutvecklare, fortsätter Carl Zetterqvist.

”Med hjälp av starka investerare i ryggen som brinner för att utveckla erbjudandet gentemot dagens och framtidens konsumenter har bolaget möjlighet att tänka långsiktigt.” skriver Wolt i pressmeddelandet.

– Arbetsmiljö och hållbarhet är två av våra främsta prioriteringar i takt med att verksamheten växer. Ingen ska pressas att leverera varor under stress hos Wolt. Vi säkerställer att skatter och sociala avgifter betalas in samt att buden är försäkrade när de arbetar. Vidare, under våren lanserade Wolt integrationsprojektet Nästa steg för att med samarbetspartners erbjuda språkutbildning i svenska samt ett yrkesmentorskapsprogram för kurirpartners. Tanken är att pilotprojektet kommer fortsätta att utvecklas i samband med lanseringen av Wolt Market. Vidare tittar vi på andra projekt såsom klimatvänlig paketering – sammantaget kommer det att ske en stor utveckling inom hållbarhetsområden framöver, säger Carl Zetterqvist, i pressmeddelandet.

Av Klara Eriksson