Trafikverket har beslutat att bygga en ny godsbangård på lagertäta Malmölandet i Norrköpings kommun. Omlokaliseringen från dagens centrala läge ger plats för Ostlänken att passera genom Norrköping. Järnvägsföretaget NRC Group har tilldelats projektet.
Projektet innebär nybyggnation av en godsbangård på Malmölandet, där bland annat Postnords TPL-lager och Rustas centrallager ligger. Genom att omlokalisera godsbangården från centrala Norrköping kommer nu Ostlänken ges plats genom Norrköping och järnvägens godskapacitet ökar.
Norrköpings nuvarande godsbangård ligger nära stadens centralstation och har plats för 630 meter långa tåg, medan den nya godsbangården dimensioneras för 750 meter långa tåg. På så vis får det också plats mer gods på varje transport.
Uppdragsgivare är Trafikverket som efter upphandling har tilldelat NRC Group projektet, till en anbudssumma om 157 miljoner kronor. Uppdragets bredd innebär att flera av företagets affärsområden kommer vara delaktiga i projektet, som ska stå klart i maj 2026.
– Medarbetarna har gjort ett fantastiskt arbete med anbudet och vi är stolta och glada affärsområdeschefer, kommenterar Bengt Svanberg, affärsområdeschef Projekt.
I staden leder omlokaliseringen också till att mängden buller och risker minskar, samtidigt som den centrala ytan frigörs för utveckling.