EU-länderna har nu röstat igenom ett femte sanktionspaket mot Ryssland. I det nya paketet förbjuds ryska fartyg att angöra EU-hamnar och ryska lastbilar får inte längre göra transporter till EU.
I mars gick Svenska transportarbetarförbundet och Sveriges Hamnar ut och krävde besked från regeringen om hur de ska hantera ryska fartyg. Därefter röstades ett svenskt förslag om att stänga EU-hamnar för ryska fartyg igenom EU-parlamentet. Förra veckan fick frågan om att porta ryska fartyg nytt liv.
På fredagen den 10 april godkände EU-länderna det femte sanktionspaketet mot Ryssland. I det nya paketet utökas sanktionerna på energi och transporter, enligt nyhetssajten Europaportalen. När det gäller transporter portas ryskflaggade fartyg från att lägga till i EU-hamnar. Dessutom införs ett förbud för ryska och belarusiska lastbilar att frakta varor till och från EU. Förbudet gäller retroaktivt från den 24 februari, datumet då Ryssland invaderade Ukraina.
Vissa transporter, som leverans av livsmedel, läkemedel, humanitärt bistånd samt gas och olja undantas dock från förbudet.
På energisidan införs ett förbud mot att köpa rysk kol, vilket ska minska Rysslands intäkter med ca 8 miljarder euro per år. Detta förbud träder i kraft 120 dagar efter att beslutet fattades, för existerande kolkontrakt.
Förbuden på vissa import- och exportvaror utökas också, med 15-20 ytterligare teknologier på exportsidan. Det gäller bl a kvantdatorer, avancerade halvledare, maskiner och kemiska produkter till ett värde av 10 miljarder kronor. Import av ryska vodka, trä, gummi, cement och kaviar förbjuds också.
Samtidigt fryser man helt tillgångarna för fyra ryska banker.
Enligt Sjöfartstidningen arbetar EU-kommissionen redan med ett sjätte sanktionspaket. Där utreds frågan om rysk olja och möjligheten att införa ett förbud på fartyg som inte är ryskflaggade men arbetar under rysk kontroll eller ägo.