Ny ropax-linje mellan Nynäshamn och Rostock

Rederi AB Gotland har tilldelats 74,2 miljoner kronor i ekobonus-stöd för en ny färjelinje mellan Nynäshamn och Tyskland, som planeras starta före halvårsskiftet, till en början som fraktlinje.

Rederi AB Gotland har tilldelats ekobonus från regeringen med syfte att flytta över lastbilstrafik från land till hav, på den tungt trafikerade sträckan från södra Sverige till Mälardalen. Färjelinjen kommer vara minst lika tidseffektiv som dagens vägtrafik mellan Tyskland och Mälardalsregionen.

– Vi vill gärna bidra till att avlasta vägnätet och minska utsläppen från transporterna. I ett första steg planerar vi för en fraktlinje för logistikföretag som vill minska sitt klimatavtryck och tillsammans med oss bidra till att klara både Sveriges och EU:s klimatmål, säger Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland, i ett pressmeddelande.

Den nya färjelinjen, under arbetsnamnet Hansalinjen, kan komma att trafikera Rostock, Tyskland, och Nynäshamn, med möjlighet för vissa turer att angöra Visby hamn.

Minska utsläpp med 20 procent

Genom stödet bidrar Rederi AB Gotland till att minska klimatavtrycket från det svenska transportsystemet. Överflyttning av godstrafik från väg till sjö mellan Rostock och Nynäshamn kommer uppskattningsvis minska utsläppen med omkring 20 procent.

En ny färjelinje skulle bli en systerverksamhet till Destination Gotland, som knyter ihop de gamla Hansastäderna Rostock, Visby och Stockholm. Det öppnar upp för en ny rutt för alla de tyska resenärer som vill besöka Gotland och Sverige, samtidigt som den nya färjelinjen kan bli ett viktigt bidrag för alla svenska resenärer som vill komma direkt ner till kontinenten, med bil, båt och tåg.

– Eftersom våra turer kan vara sammankopplade med interrailkortet kan tågresenärer också komma med färjan från Nynäshamn och hoppa på tåget i Rostock för att sedan ta sig vidare ut i Europa. På samma gång skulle Sverige och Gotland också bli mer lättillgängligt för europeiska resenärer, kommenterar Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland.