Sverige har ändrat sin lagstiftning i enlighet med EU:s direktiv om intelligenta transportsystem, ITS-direktivet. De nya kraven på standardiserade data ska bland annat leda till bättre ruttplanering och hantering av faror på vägarna.
EU:s förhoppning är att transportbolagen med hjälp av bättre data kommer att kunna leverera effektivare körningar till lägre kostnader, och dessutom med en ökad trafiksäkerhet.
I och med förändringen måste varje EU-land numera ta fram och tillgängliggöra data om trafikregler, mått- och viktbegränsningar, vägarbeten, trafikvarningar och uppställningsplatser för lastbilar.
– De sker i dag, men då på ett fragmentariskt sätt. EU vill ha en basnivå som ska funka inom hela EU. Det blir då mer förutsebart för leverantörer och mer värt för dem att bygga tjänster utifrån dessa data, förklarar Ylva Lidberg, utredare inom området Regler/Vägteknik på Transportstyrelsen, för Dagens Logistik.
Informationen ska till exempel kunna göra det lättare att planera rutter, undvika risker och hantera väder- eller trafikstörningar.
– Om man kan göra det på ett standardiserat sätt i hela EU blir det en bättre marknad för tjänster, som då i sin tur kan leda det till en bättre information till trafikanter, fortsätter Ylva Lidberg.
Ett exempel på de nya kraven är att data om säkra och skyddade parkeringsplatser för lastbilar och kommersiella fordon ska vara möjliga att nå för hela det europeiska vägnätet.
– De mest långtgående kraven gäller trafikvarningar. Där ställer direktivet inte bara krav på att det ska finnas tillgång till data, utan informationen ska även ges till trafikanterna.
Transportstyrelsen ska följa upp Sveriges arbete med att införliva direktivet, som sker etappvis med start i december 2025. Det är i stor utsträckning Trafikverket som ska arbeta med införandet, då de kommer att samordna arbetet med datatillgången och det arbete som inbegriper externa aktörer.
Fakta: ITS-direktivet kräver att data tas fram
Den 12 november 2025 offentliggjorde regeringen det nya regelverket, Förordning om intelligenta transportsystem vid vägtransporter. Detta till följd av att EU:s direktiv om intelligenta transportsystem, som reglerar införandet av intelligenta transportsystem på vägtransportområdet, ändrades 2023.
De tidigare kraven på medlemsstaterna handlade om data som redan finns i maskinläsbart format. De nya kraven innebär att särskilt viktiga data måste framställas om de inte redan finns.
Av Rickard Jakbo
Foto Transportstyrelsen/Liza Simonsson


