Nytt Transportavtal på plats

Efter intensiva förhandlingar har transportsektorn ett nytt kollektivavtal på plats. Transportavtalet, transportsektorns största avtal, följer industrins märke med ett samlat avtalsvärde på 7,4 procent över två år. De högsta löneökningarna uppgår till 9,1 procent.

Svenska Transportarbetareförbundet gick tidigt ut med hårdare krav inför årets avtalsrörelse än industrin, 5,5 procent högre löner i ett ettårigt avtal. När industrin träffade sitt avtal förra veckan satte de “märket” på 7,4 procent över två år. Efter intensiva förhandlingar har nu Transport landat i ett liknande avtal med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, med ett samlat avtalsvärde på 7,4 procent där vissa områden når upp till 9,1 procent.

Löneökningarna under det första året blir mellan 1 080 och 1 500 kronor per månad. Under det andra året höjs lönerna med mellan 900 och 1 124 kronor per månad. Den första löneökningen träder i kraft den 1 april 2023, den andra ökningen gäller från och med den 1 april 2024.

– Sista budet som vi fick från arbetsgivarna var för bra för att ta till stridsåtgärder. Min bedömning är att avtalet är det bästa som går att få sett utifrån förutsättningarna i årets avtalsrörelse, skriver Transports förbundsordförande Tommy Wreeth i ett pressmeddelande.

Överenskommelsen innebär bland annat att det blivit en större lönedifferentiering på avtalsområdet mellan förare med olika behörighet och att det nu finns en möjlighet att utifrån en fast kompensation och utan lokal överenskommelse arbeta nattetid.

Inom åkerisektorn får majoriteten av Transports medlemmar en löneökning på 4,9 procent under första året och 3,6 procent år två. I terminalsektorn får majoriteten en höjning på 4,4-5,3 procent det första året och 3,5-3,8 procent år två.

Parterna är också överens om ett gemensamt initiativ för att motverka kriminalitet och främja konkurrensneutralitet. En gemensam arbetsgrupp tillsätts också för att på sikt öka medlemmarnas pensionsinsättningar.

– Våra medlemmar betalar kollektivavtalsenliga löner, moms och skatter och det måste löna sig. Internationell konkurrens och en snabb grön omställning gör det viktigare än någonsin att seriösa företag kan stärka sin konkurrenskraft. Nu har vi ett initiativ där branschen, fack och arbetsgivare står enade, vilket gör oss starkare i denna fråga, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.