Picsmart är en e-handelsplattform som kopplar samman lokala dagligvarubutiker med konsumenterna i närområdet. Foodtech-bolaget når inom kort en miljon svenskar och gör sin andra investeringsrunda på ett år och tar in ytterligare 18 miljoner kronor från nya och befintliga ägare.
Picsmart är en digital plattform som kopplar ihop konsumenter och lokala butiker, med syftet att bidra till en mer effektiv och hållbar utveckling för människa, miljö och samhälle. I affärsidén ingår att minska de långa transportbehoven och utföra snabb leverans från en flera olika dagligvarubutiker som bageri, deli och mataffären. Leveransen sker 100 procent fossilfritt – idag inom en timme.
Nu planerar bolaget att lansera en ”fast track” med leverans inom 30 min, och rör sig alltså inom samma ”convenience handel” som ex Foodora och Vembla.
I höstas tog Picsmart in 7,5 miljoner kronor och nu fyller bolaget på kassan med ytterligare cirka 18 miljoner kronor. Aggregate Media Fund ökar sitt ägande, LMK Forward och Ragnar Åhgren via sitt investeringsbolag Alioth följer upp sin investering. Som nya investerare tillkommer bland andra finlandssvenska familjen Ehrnrooth via sitt ägarbolag Turret Oy Ab som ägs av Paul Ehrnrooth med familj och Notars vd och grundare Pasha Sabouri via sitt investeringsbolag Sabouri Gruppen.
– Vi är glada att våra största ägare följer upp sin investering, samtidigt som vi får in nya starka ägare i Familjen Ehrnrooth och grundaren av Notar Pasha Sabouri. Med fokus på ett nära samarbete med fysiska butiker och att vara den lokala butikens bästa vän i en digital värld, kombinerat med snabbhet, kvalitet och hållbarhet, kommer Picsmart med kapitaltillskottet fortsätta sin resa nationellt och internationellt, kommenterar Christopher Heybroek, vd Picsmart.
– En viktig del i erbjudandet framåt blir också att addera lösningar som hjälper kunderna att handla klimatsmart. Vi är väldigt stolta över våra professionella shoppers och tekniken vi utvecklar kring den personliga shoppingupplevelsen och effektiviteten.
Dubblat personalstyrkan
Sedan i höstas har Picsmart mer än fördubblat sin personalstyrka, däribland med Ludwig Dinsmore, fd Operations Manager på foodora, som intar samma titel på Picsmart.
Företaget har nu över 80 anställda, inklusive sina lokala ”shoppers”, som utför själva handlandet i butikerna åt Picsmarts e-handelskunder.
Till styrelsen ansluter Max Alfthan, fd Executive Vice President på Kone och Chief Strategy Officer på Fiskars. Några av de senast tillkomna partnerbutikerna som varit en del av expansionen inkluderar ICA Kvantum i Farsta, ICA Kvantum Södermalm, ICA Supermarket i Sundbyberg och Hemköp Telefonplan.
– Picsmarts erbjudande är värdefullt för lokala fysiska butiker, konsumenter, miljön och samhället i en tid då e-handeln växer snabbare än någonsin. Precis den här typen av lösning behövs för att bidra till ytterligare effektivisering för alla parter i den framtida digitala handeln – att möta människors krav på tillgänglighet men samtidigt bidra till en effektiv och hållbar utveckling, kommenterar nya ägaren Pasha Sabouri.