Vembla tar upp kampen med Foodora – öppnar darkstores i Stockholm

Svenska logtech-startupen Vembla, som genom sin app erbjuder snabb hemleverans av mat- och apoteksvaror från lokala butiker, tar nu upp kampen med Foodora markets om convenience-marknaden och öppnar fyra darkstores i centrala Stockholm, med hjälp av internationellt riskkapital.

Vembla är ett svenskt logtech-bolag som grundades 2019 och lanserade sin app för snabba hemleveranser av mat och apoteksvaror våren 2020. I appen kan kunder både kommunicera direkt med butiken och så kallade “shoppers” för att att beställa och få hemleveranser av matvaror och apoteksprodukter inom ett par timmar. Tjänsten finns idag i Stockholms innerstad, där målgruppen främst är stressade barnfamiljer och äldre som velat undvika trängsel och folksamlingar under pandemin.

– Vemblas styrka ligger i det lokala fokuset. Butiker, kunder och shoppers har delats in i olika ”rutnät” för att garantera att leveranserna blir så lokala som möjligt. Vår modell gör att vi alltid kan välja den butik som är närmast kunden vilket minimerar transportsträckan. Samtidigt har våra shoppers möjlighet att ha direktkontakt med kunderna under plocket, så vi kan få ersättningsvaror godkända av kunderna innan de hamnar i kassen, kommenterade Sunil Dutt, grundare och vd för Vembla när tjänsten lanserats i höstas.

Tar in kapital – lanserar darkstores

I dagarna stängde bolaget den senaste finansieringsrundan på 13 miljoner SEK, där bland annat riskkapitalbolagen Cats.vc och Spring Capital samt en flera privata, internationella investerare deltog. Bland dem fanns ryska Perekrestoks vd Leonid Dovladbegyan, Yandex Lavkas logistikchef Maxim Ivenin, Delivery Clubs tidigare vd Andrey Tsytsenko, och även asiatiska affärsänglar som Rajeev Sethi och Pushpendra Singh.

– Vår investeringsrunda blev övertecknad väldigt snabbt och det är glädjande att se profiler med så starka och relevanta kompetenser är intresserade av Vemblas potential. Jag är säker på att vi med deras hjälp kommer att få ännu snabbare skjuts in på den globala scenen inom kort, kommenterar Sunil Dutt.

Pengarna ska användas till att bredda utbudet från butiksleveranser, och ta upp kampen med bland annat Foodora, som lanserade sitt koncept “Foodora markets under 2020, om convenience-marknaden. Vembla planerar nu att öppna egna ‘darkstores’, lokala distributionscenter, som ska kunna sänka leveranstiderna till 10-20 minuter.

– Vi har sett att butiken inte spelar lika stor roll som själva servicen för kunderna. Genom egna darkstores kan vi sänka leveranstiderna rejält, målet är att öppna vår första darkstore i mitten av augusti, och ytterligare tre innan årsskiftet, en i varje stadsdel i Stockholm, där vi erbjuder ett eget sortiment av varor som är “storsäljare” med snabba leveranser i hela Stockholm city, berättar Marie Hagströmer-Frisell, kommunikationsansvarig på Vembla.

Målet är att öppna vår första darkstore i mitten av augusti och ytterligare tre innan årsskiftet, en i varje stadsdel i Stockholm

Vemblas darkstores kommer att innehålla ett utvalt sortiment av varor som man generellt behöver skyndsamt, som välling, blöjor och färdigrätter. Satsningen kommer även innebära möjlighet att skapa partnersamarbeten, med exponering för enskilda varumärken, och varor som man generellt inte hittar i de vanliga citybutikerna, som Pandy energidryck eller hundmat från Hugo & Celine.

Del i det svenska logtech-undret

Vembla är en av flera svenska logtechbolag som startats de senaste åren, där man är i gott sällskap med företag som Einride, Returnado, Foodora, Gordon Delivery, Budbee, Airmee, Instabox och många fler. Vembla utsågs 2020 till ett av de ett av de tio hetaste startup bolagen av EU-Startups och Nordic Council of Ministers. Riskkapitalisten Cats.vc, som specialiserat sig på investeringar i techbolag inom leveranser av mat, spår att Vembla har potential att nå en omsättningstillväxt på 80 procent per kvartal. Enligt ett pressmeddelande från bolaget förväntar sig investerarna att Vembla kan bli en “Unicorn”, det vill säga att företagets kapitalisering kommer att överstiga 1 miljard dollar, inom tre år.

Att något av de svenska logtech-bolagen har potential bli en Unicorn, är en spaning som delas av logistikprofilen Carl Lumsden, i hans krönika i senaste numret av Dagens Logistik, där han menar att svensk logtech levererar logistikinnovationer i världsklass.

Av Hilda Hultén