Postnord förbereder sig på 20-30 procent lägre paket- och brevolymer efter pandemin, efter att flera stora e-handlare flaggat för rejäla försäljningsmiskningar. Fackliga Sekotidningen rapporterar om att prishöjningar och minskad bemanning nu är att vänta.
Postnord förbereder sig för ett stort tapp efter pandemin på omkring 20–30 procent i brev- och paketvolymer, och bolaget måste därför höja priser och införa fler tilläggsavgifter för sina företagskunder. Det rapporterar fackförbundet Sekos medlemstidning.
Dessutom tvingas Postnord att se över sin bemanning inom paket- och brevverksamheten. Det blir stopp för nyanställningar och övertid, och grundbemanningen ska slimmas.
– Det är vårt ansvar att kunna tjäna pengar och säkerställa att vi kan göra investeringar. Det handlar inte om att snabbt här och nu ta bort anställda, utan om att ta ansvar att kunna identifiera om det finns övertalighet i organisationen. Det vill vi inte överraskas av senare, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör på Postnord, till Sekotidningen.
E-handelsföretag som Zalando, Amazon, Lindex, Sportamore, Stadium flaggat för en minskad försäljning upp till 20 procent, enligt Postnord.
– Bristen på varor och transporter kopplat till kriget i Ukraina gör också att vi ser att paketvolymerna sjunker snabbare, fortsätter Agnes Karlsson.
Postnord tappar även marknadsandelar till andra transportörer, visar siffror över paketmarknadens utveckling från Post- och telestyrelsen. I april släpps PTS nästa rapport, som Dagens Logistik kommer diskutera under ett seminarium på E-commerce Expo den 20 april, kl 10.00.