Postnord TPL elektrifierar Bauhaus transporter med Einride

Postnord TPL testar nu att elektrifiera transporter från Bauhaus centrallager i Norrköping med en tung ellastbil med släp från Einride. Genom piloten vill de hitta en god struktur och funktion för tunga eltransporter.

Den helt eldrivna lastbilen ska med släp transportera varor från Bauhaus AI-optimerade centrallager i Norrköping till butiker i Norrköping och Linköping. Leveranserna samordnas genom Einrides digitala plattform Saga och laddning kommer ske kontinuerligt på lagret i Norrköping i samband med lastning med hjälp av en så kallad ombordladdare.

Den helt eldrivna lastbilen sattes i drift i juni och ingår i en pilot som syftar till att hitta en bra struktur och funktion för den typen av eltransporter.

– Vi har länge använt elfordon inom vår verksamhet, men fram till nu har det varit svårt att hitta bra alternativ för tyngre transporter. Dels krävs infrastruktur för att kunna ladda bilarna, dels behöver vi hitta nya rutiner som fungerar i vår verksamhet. Genom att testa den här typen av fordon tillsammans med våra kunder drar vi många viktiga lärdomar inför mer storskaliga investeringar i framtiden, kommenterar Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige i ett pressmeddelande.

Enligt Postnord TPLs beräkningar innebär fordonskombinationen att koldioxidutsläppen minskar med 140 kg per dag jämfört med en dieseldriven lastbil med släp.

Detta är den tredje tunga ellastbilen som Postnord-koncernen testar. De testar även eldrivna transporter från Zalandos lager i Brunna och Postnord TPL är involverade i ett projekt tillsammans med Tempcon om eldriven distribution till Apoteket Hjärtats butiker. Båda dessa tester görs med Scanias lastbilar.