Idag anlöpte containerfartyget Laura Maersk Helsingborgs hamn för första gången. Containerfartyget är det första i sitt slag i världen som drivs på biometanol, en viktig milstolpe för sjöfartens gröna omställning, och ska nu gå i linjetrafik i Östersjön med anlöp i Helsingborg på veckobasis.
Den 10 oktober anlöpte Maersks nya biometanoldrivna containerfartyg Laura Maersk Göteborgs hamn för första gången och idag var det Helsingborgs Hamns tur att få ta emot det nya fartyget, som från och med nu lägger till Helsingborgs Hamn som stopp på sin linjetrafik.
I nära samarbete och med täta dialoger har världens grönaste sjöfartslinje arbetats fram. Affären mellan Maersk och Helsingborgs Hamn, som skapar möjligheter för gods att nå flera globala marknader, gick nyligen i lås och idag, måndag den 30 oktober, var det dags att välkomna containerfartyget Laura Maersk till kaj i Helsingborgs Hamns containerterminal.
– Först och främst är vi väldigt stolta och glada över att välkomna tillbaka Maersk som anlöpande rederi i Helsingborgs Hamn och extra speciellt blir det med Laura Maersk som är världens första metanoldrivna fartyg. Detta stärker Helsingborgs Hamns position och öppnar nya affärsmöjligheter för godsägare som får möjlighet att minska koldioxidavtrycket i sina leveranskedjor, kommenterar Mark Wieden, Key Account Manager på Helsingborgs Hamn (bilden ovan)

Plakettceremoni ombord på bryggan i samband med Laura Maersk första anlöp i Helsingborgs Hamn med representanter från Helsingborgs stad, Helsingborgs Hamn och Laura Maersks kapten.
Laura Maersk är startskottet för den globala rederijätten Maersks storsatsning på förnybar metanol som fartygsbränsle. Fartyget har fått namnet Laura efter rederiets första ångbåt från 1886 som likt dagens Laura Maersk hade betydande inverkan på sjöfarten. Laura Maersk är både rederiets och världens första metanoldrivna fartyg men Maersk har ytterligare 25 metanolfartyg på väg med beräknad sjösättning mellan 2024 och 2027. Maersk är inte ensamma om att investera stort i förnybar metanoldrift. Fler rederier har beställt fartyg – totalt är uppåt 200 fartyg under produktion eller ombyggnad för metanoldrift, varav cirka 125 är containerfartyg.
– Laura Maersk och innovationen hon representerar i branschen, är beviset på att förändring i vårt synsätt på att minska koldioxidutsläppen i sjöfarten är möjlig. För att göra den förändringen måste vi samarbeta i nära partnerskap – med regeringar och myndigheter, med leverantörer och försäljare, men också med våra kunder, till vilka vi erbjuder en rad produkter som syftar till att minska deras koldioxidavtryck, som Maersk ECO Delivery Ocean. Vi ser fram emot att se fler kunder och logistikleverantörer arbeta hand i hand för att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser. Laura Maersk är det välbehövliga steget i rätt riktning på vår väg mot nollutsläpp i vår verksamhet till 2040, kommenterar Birna Ödefors, vd för Norden på A.P. Moller Maersk.
Bränsle från Equinor

För att säkra biometanolen till fartyget har Maersk tecknat avtal med norska energibolaget Equinor. Avtalet gäller till och med första halvan av 2024. Laura Maersk kommer att gå på feedertrafik i Östersjön, mellan Rotterdam, där bränslet bunkras och till flera hamnar i Norra Europa och Baltikum. Helsingborgs hamn kommer att få veckovisa anlöp på måndagar. En varuägare som tecknat avtal med Maersk om att skeppa conatinarar med metanolfartyget är Amazon.
Metanol kan tillverkas av biomassa och är då förnybart. Svenska Liquid Wind samlar in samarbetspartners och investerare för att bygga fabriker för framställning av elektrometanol, ett annat grönt metanolbränsle: där är avgaser från punktkällor som kraftvärmeverk och grön energi de beståndsdelar som behövs för metanoltillverkningen.
Av Hilda Hultén
Om Laura Maersk:
Lastkapacitet: 2136 TEU (tjugofotscontainrar)
Längd: 172 meter
Bredd: 32,2 meter
Djupgående: 11 meter
Maxfart: 17,4 knop