Premiär för MSC:s nya containerlinje Göteborg-Asien

Under söndagen anlöpte MSC Auriga, det första fartyget i MSCs containerlinje mellan Göteborgs hamn och Asien, den svenska hamnen. Varje vecka kommer containerfartyg med kapacitet på över 15 000 TEU transportera gods mellan Göteborg och hamnar i bl a Kina, Japan, Korea, Thailand och Vietnam.

När MSC tog avstånd från den tidigare alliansen med Maersk blev Göteborgs hamn utan sitt enda direktanlöp från Asien, som Maersk stod för. I höstas blev det klart att MSC skulle lansera en ny containerlinje med direktanlöp i Göteborg, och under söndagskvällen anlöpte det första fartyget i trafiken, MSC Auriga, hamnen.

Den nya linjen får veckovisa avgångar med lastkapacitet på över 15 000 TEU och trafikerar hamnar som Shanghai, Ningbo, Shenzen, Yokohama, Singapore och Busan. Trafiken når även växande marknader som Vietnam och Thailand.

– Vi är mycket glada över att introducera vårt nya fristående nätverk på den svenska marknaden via Göteborgs Hamn. Våra kunder kommer att dra nytta av MSCs unika direkttrafik med en hög och stabil servicenivå. MSC kommer fortsatt att erbjuda effektiva intermodala transportlösningar för att möta både befintliga och nya kunders efterfrågan, kommenterar Fredrik Magaji, kommersiell chef på MSC.

Utöver den nya direkttrafiken mellan Göteborg och Asien erbjuder rederiet ytterligare två anlöp per vecka. Via omlastning i Bremerhaven alternativt Antwerpen nås destinationer i Nord- och Sydamerika, Medelhavet och Afrika, såväl som andra hamnar inom det egna globala linjenätverket.

– Att MSC fortsätter sin satsning på Göteborgs Hamn är ett väldigt positivt besked för svensk industri. Kombinerat med vårt unika järnvägssystem Railport Scandinavia får import- och exportregioner i hela Sverige direktkoppling till Asien via Göteborgs Hamn på ett kvalitativt, effektivt och hållbart sätt, kommenterar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.