Regeringens budget missar viktiga åtgärder för transportbranschen

Regeringens senaste budgetproposition möter både ris och ros när Transportföretagen tar en titt. Branschorganisationen välkomnar satsningar på Klimatklivet, ellastbilar och järnväg, men efterlyser bl a en riktad energiskattesänkning för tung trafik. De varnar också för att branschen utelämnas från riktade utbildningssatsningar.

Bland regeringens satsningar i höstens budget finns ökade medel till Klimatklivet, ett förlängt stöd till lätta ellastbilar till och med 2028 och en förstärkning av miljökompensationen för godstransporter på järnväg fram till 2030. Dessutom ökas anslaget till icke-statliga regionala flygplatser, från 210 till 528 miljoner kronor per år, och en satsning görs på Sjöfartsverket för bland annat drift av isbrytning. Transportföretagen har tidigare efterfrågat dessa åtgärder och ser positivt på dem. Men de menar att det inte räcker.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

– Det är bra att regeringen fortsätter investera i elektrifiering, järnväg och flyginfrastruktur. Men transportsektorns gröna omställning är bredare än så och för att få verklig fart på omställningen av de tunga transporterna krävs fler träffsäkra åtgärder. Vi saknar fortfarande det mest kraftfulla verktyget för att skynda på elektrifieringen: en riktad sänkning av elskatten för tunga elfordon. Det är en åtgärd som både vi och regeringen ser potentialen i, men som ändå uteblir, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Regeringen konstaterar själva att en riktad energiskattesänkning för tung trafik kan bidra till elektrifieringen, men väljer i stället att prioritera breda skattesänkningar för hushåll och företag, med hänvisning till risken för gränsdragningsproblematik.

Stimulans för offentliga transporter

Enligt branschorganisationen är betalningsviljan för elektrifierade transporter fortsatt låg inom offentlig sektor. De anser att regeringen bör ta en mer aktiv roll i att stimulera efterfrågan på hållbara transportlösningar i offentliga upphandlingar av godstrafik.

– Svenska transportföretag är redo att ställa om, men kan inte stå med hela notan själva. I dag är betalningsviljan för utsläppsfria godstransporter ofta låg, även inom offentlig sektor. Här behöver regeringen visa vägen och skapa incitament för att hållbara transporter verkligen ska efterfrågas, kommenterar Tina Thorsell.

Utelämnas från utbildningssatsningar

Regeringen har också föreslagit att 524 miljoner kronor satsas på utbildning och matchning på arbetsmarknaden. Men trots satsningar som höjda ersättningsnivåer inom yrkesvux varnar Transportföretagens Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning, för att det inte finns några öronmärkta resurser till transportsektorn inom arbetsmarknadsutbildningar.

Dessutom stängs transportsektorn i praktiken ute från regeringens satsning på Nationell Yrkesutbildning på grund av regelverk som inte är anpassade till satsningen.