Så går återställningsarbetet på Malmbanan

Pga hårda vindar och mycket snö måste teknikerna som återställer Malmbanan skotta rent på nytt varje dag innan de kan fortsätta arbetet. Trots det går arbetet framåt i ett högt tempo. Samtidigt har Trafikverket, LKAB och BDX kommit överens om att samarbeta för utökad kapacitet på Malmbanan.

60 tekniker från hela landet är på plats och hjälper till med återställningsarbetet på Malmbanan, där ett fullastat malmtåg spårade ur den 17 december. Eftersom den vältrafikerade banan är enkelspårig sätter det stor press på att öppna upp för trafik igen. Men i början av januari bromsade återställningsarbetet in pga väldigt kalla temperaturer. Nu kämpar man med starka vindar och mycket snö.

Simon Sunna, sektionschef järnväg på Trafikverket, kommenterar:

– Återställningsarbetet är tufft, under jul och nyår var det temperaturer ned mot minus 30 grader. Nu har det skett ett omslag i vädret, så det istället är starka vindar och stora mängder snö, vilket innebär att man varje dag behöver skotta rent på nytt på platsen. Trots det har vi till exempel bytt cirka 3 700 slipers på tre dagar. Det är ett oerhört högt tempo, då det är vad man normalt klarar att byta under sommarförhållanden.

Trots hårda förhållanden har man fram till den 10 januari lyckats byta totalt 13 900 av ca 25 000 sliprar och bytet på sträckan mellan Tornehamn och Kopparåsen är färdigt. Man har också lyckats leverera drygt 25 000 sliprar från lagret i Gällivare och leverantören i Långviksmon.

En preliminär prognos är att trafiken kan återupptas tidigast i slutet av januari.

Trafikverket möter LKAB och BDX

Onsdagen den 10 januari träffades Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, Jan Moström, vd för LKAB och Catrin Ingvarsson, vd för BDX, för att uppdatera sig om läget på platsen. Man diskuterade också hur man kan samarbeta för att förhindra större stopp på Malmbanan i framtiden.

– Det var ett betydelsefullt samverkansmöte med ledningen för LKAB och ledningen för BDX. Malmbanan är en viktig pulsåder för näringslivet och ett så här stort och långvarigt avbrott ger stora samhällsstörningar, kommenterar Helena Eriksson, regiondirektör på Trafikverket.

Vid mötet diskuterades också produktionstekniska frågor kopplade till återställningsarbetena.

– Säkerheten ska alltid sättas i första rummet, den får inte tummas på, arbetsmiljön ska vara säker för de som arbetar ute i fält i dessa svåra förhållanden. Ett stort tack till alla som bidrar i återställningsarbetet så att vi så snart som möjligt kan öppna banan för trafik igen, särskilt tack till BDX medarbetare som utför fältarbeten i tufft klimat, kommenterar Helena Eriksson.

Trafikverket, LKAB och BDX är överens om ett gemensamt utvecklingsarbete för att tillsammans bidra till ökad kapacitet på Malmbanan. Arbetet kommer att hållas ihop av Norra Regionen.