Stoppet på Malmbanan kostar LKAB 100 miljoner om dagen

Under början av året har återställningsarbetet på Malmbanan legat nere på grund av extrem kyla. Samtidigt flyttas prognosen för när arbetet kan vara färdigt fram till den siste januari. För LKAB, som länge efterfrågat dubbelspår, innebär stoppet förluster på 100 miljoner om dagen.

Skadorna efter tågurspårningen den 17 december är omfattande, totalt räknar man med att 25 000 slipers behöver bytas och åtminstone 12 rälsbrott kunde konstateras efter första kontrollen. Hittills har man bytt runt 6 000 slipers på sträckan mellan Tornehamn och Vassijaure.

På grund av den extrema kylan i området har återställningsarbetet legat nere i flera dagar, men planen är att komma igång igen idag, 5 januari. Prognosen för när återställningsarbetet är färdigt har också flyttats fram; nu siktar man på den siste januari enligt ett pressmeddelande från Trafikverket.

“Sista januari känns som en rimlig tid att förhålla sig till sett till utmaningar som fortfarande står inför. Men vi vill vara tydliga med att även denna prognos måste ses som preliminär och kan komma att uppdateras”, skriver Simon Sunna, tillförordnad enhetschef järnväg nord vid Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Besvärligt för LKAB

Enligt ett pressmeddelande från LKAB har tillgången på Malmbanan och behovet av bl a dubbelspår länge varit ett orosmoment för företaget. Stoppet ger en direkt påverkan som kommer att fortsätta långt in i 2024.

– Det är väldigt bekymmersamt och det får stora effekter för oss om det drar ut så på tiden. Vi talar om intäktsförluster på runt 100 miljoner kronor om dagen, kommenterar Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB.

Utöver den ekonomiska påverkan så växer även lagren av pellets, rågods och specialprodukter på marken i både Kiruna och Svappavaara. I dagsläget ligger ca 1 miljon ton pellets lagrat utomhus som dessutom fylls på varje dag.

– Vår verksamhet står aldrig still, det spelar ingen roll om det är helg eller vardag. Det scenario vi ser idag är att om gruva och verk fortsätter gå enligt plan kommer vi i slutet av januari att ha runt 2,6 miljoner ton pellets lagrat på marken i Kiruna och Svappavaara, kommenterar Markus Björnfot, planeringschef logistik på LKAB.

Materialhögarna växer

Företaget skriver att pga det förlängda stoppet kommer de behöva lagra större mängd pellets i Svappavaara än i ett normalläge. Dialog pågår därför med tillsynsmyndigheten, länsstyrelsen i Norrbotten, för att säkerställa att situationen hanteras korrekt.

– Vår förhoppning är förstås att arbetet på banan ska bli klart tidigare än den nuvarande prognosen säger. Samtidigt förstår vi utmaningarna med väder och kyla. Det har gjorts väldigt bra insatser av alla så här långt men för oss såväl som andra så spelar varje dag roll. Vi har erbjudit Trafikverket att kunna stärka upp med personal eller annat som behövs om det kan bidra till att snabba på arbetet, kommenterar Linda Bjurholt.