Det har snart gått ett halvår sedan Trafikverket implementerade sitt nya IT-system som skulle underlätta tågplaneringen. Men tågoperatörerna lider fortfarande av sena besked och ett osmidigt system som gör det svårt att planera trafiken.
Redan under 2022 led tågoperatörerna av sen planering av tåglägen från Trafikverket, och inför bytet av IT-system var farhågorna stora. Sedan dess har arbetet med tågplanen för 2023 kantats av problem och Transportstyrelsen ålade i februari Trafikverket att lösa bristerna, annars blir det vite på 24 miljoner kronor. Men än är inte problemen lösta.
APM Terminals skriver i ett pressmeddelande att de försenade beskeden i kombination med flera omfattande banarbeten och brist på tillgängliga ad hoc-tider har skapat betydande utmaningar för de tågoperatörer som trafikerar terminalen i Göteborgs hamn. En av de operatörer som drabbats är containertransportföretaget Ancotrans, som har dagliga avgångar till och från terminalen.
– Tågoperatören har haft svårt att planera för rätt kapacitet och att få extrainsatta tåg med kort varsel. Det leder till att vi tvingas omdirigera en betydande del av våra transporter till lastbil, vilket resulterat i ökade kostnader och negativ miljöpåverkan, kommenterar Daniel Karlsson, Branch Manager på Ancotrans.
Trots problemen hittills under 2023 finns en förväntan att situationen ljusnar framåt hösten, då flera stora banarbeten förväntas vara klara.
Ur askan i elden
Tågföretagen gick i förra veckan ut och kommenterade läget efter årets avtalsrörelse, där en aviserad tågstrejk kunde undvikas i sista stund när ett nytt kollektivavtal träffades. En av överenskommelserna var ett incitament för tågföretagen att minimera förekomsten av sena schemaändringar, som orsakat stora konflikter mellan arbetstagarna och arbetsgivarna. Överenskommelsen placerar Trafikverkets sena leveranser av tåglägen i fokus.
”Det är av yttersta betydelse att snarast få bukt med rådande krisläge och därvid uppnå det avtalslöfte – om 18 veckors framförhållning – som gäller för leverans av tåglägen”, kommenterar Tågföretagen i sitt pressmeddelande.
I en intervju med Sveriges Radio säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att myndigheten kommer klara kravet på 18 veckors framförhållning i december i år.