Med den ökande e-handeln ökar även floran av leveransalternativ på den “sista milen”. En sådan innovation är en självkörande leveransrobot, som nu testas av DB Schenker och LMAD i en stadsdel i Helsingfors.
Leveransroboten är helt eldriven och kan hantera paket upp till 25 kg. Den är uppkopplad till DB Schenkers pakethanteringssystem och känner av vilka paket som lastas på den. Därefter optimerar den automatiskt leveransrutten, varpå leveranstiden skickas till mottagarna. När roboten kommer fram kan mottagaren hämta ut sitt paket genom att följa instruktioner på en skräm.
– Eftersom digitalisering, urbanisering och konsumtion som megatrender är starka krafter som driver förändring är autonom sista milen-distribution ett logiskt nästa steg, särskilt för e-handeln och hemleveranser, kommenterar Samuli Samela, chef för digital transformation i region Europa.
Roboten klarade i december första testet i stadsdelen Baana, Helsingfors, med bland annat trottoarer att hantera. I nästa steg kommer testet utökas för att se hur roboten klarar av större utmaningar, som att korsa broar.