Godsvolymerna via sjöfart ligger på stabila nivåer, trots en ihängande lågkonjunktur. I Göteborgs hamn har man hanterat nästan 10 miljoner ton gods netto under tredje kvartalet. Samtidigt minskar antalet fartygsanlöp till Sverige, vilket tyder på att rederierna effektiviserat transporterna och att större fartyg blir allt vanligare. Det visar Sjöfartsverkets statistik för tredje kvartalet 2025.
Nio av tio varor till eller från Sverige transporteras på sjön och godsvolymerna ligger relativt stabilt över tid. Under tredje kvartalet syns en nedgång på 0,3 procent samtidigt som antalet fartygsanlöp minskar med 2,8 procent jämfört med samma period förra året. Det har flera samverkande förklaringar.
– Rederierna har blivit duktigare på att utnyttja den fulla kapaciteten på fartygen, vilket är bra för både ekonomi och miljö. Samtidigt blir fartygen generellt större och kan därmed ta mer last per anlöp, kommenterar Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket.
Mest gods hanterade Göteborgs hamn, som ökade med nästan fem procent till nästan 9,9 miljoner ton netto. Därefter kommer Brofjorden på 3,4 miljoner ton och Trelleborg på 2,8 miljoner ton. Brofjorden står samtidigt för kvartalets största fall, de har tappat 20 procent av godset jämfört med samma period i fjol. Störst ökning har Piteå hamn sett, där godset ökade till ca 450 000 ton netto, en ökning på 215 procent jämfört med samma period i fjol.
Helsingborg toppar som vanligt listan över flest anlöp, med över 6 000 anlöp under kvartalet. Därefter kommer Göteborgs hamn med ca 1 500 anlöp och Trelleborg med ca 1 200 anlöp.
Muddrar för större fartyg
Sjöfartsverket arbetar för att de svenska hamnarna ska kunna ta emot större fartyg genom flera muddringsprojekt. Mälarfarleden blev nyligen klar och projekt pågår i Luleå, Göteborg och Landsort. Projekt Skandiaporten i Göteborg avbröt nyligen upphandlingarna pga för höga kostnader. Även projektet i Luleå hamn har fått ta nytag efter dyra initiala anbud.
– Större fartyg ökar sjöfartens konkurrenskraft, och därmed konkurrenskraften för svenskt näringsliv. Vår handel är beroende av sjöfart då ju Sverige praktiskt taget är en ö, kommenterar Niclas Härenstam.
Under kvartalet skedde 17 597 fartygsanlöp till svenska hamnar med 37 561 376 ton gods och 7 891 894 passagerare. Antalet passagerare har minskat med 1,5 procent under kvartalet vilket beror på färre avgångar med färjor. Kryssningstrafiken visar däremot stabila siffror.
Hamnar med störst godsmängd, topp 20
Godsvikten avser lastat och lossat gods, både inrikes och utrikes, per hamnstad.
| # | Hamnstad | Godsvikt Netto – 2025:Q3 | Godsvikt Netto – 2024:Q3 | Förändring mot 2024:Q3 % |
| 1 | SEGOT – Göteborg | 9 890 435 | 9 421 785 | 4,97 % |
| 2 | SEBRO – Brofjorden | 3 421 259 | 4 298 004 | – 20,40 % |
| 3 | SETRG – Trelleborg | 2 788 767 | 2 755 012 | 1,23 % |
| 4 | SEHEL – Helsingborg | 2 065 626 | 1 933 922 | 6,81 % |
| 5 | SELLA – Luleå | 2 054 691 | 2 112 623 | – 2,74 % |
| 6 | SEMMA – Malmö | 1 592 030 | 1 659 375 | – 4,06 % |
| 7 | SEGVX – Gävle | 1 105 154 | 951 922 | 16,10 % |
| 8 | SEOXE – Oxelösund | 1 090 808 | 981 878 | 11,09 % |
| 9 | SEKAN – Karlshamn | 975 491 | 1 005 699 | – 3,00 % |
| 10 | SENRK – Norrköping | 963 253 | 917 399 | 5,00 % |
| 11 | SESTE – Stenungsund | 743 214 | 771 163 | – 3,62 % |
| 12 | SESLI – Slite | 727 947 | 754 169 | – 3,48 % |
| 13 | SEYST – Ystad | 717 554 | 571 970 | 25,45 % |
| 14 | SENYN – Nynäshamn | 704 424 | 642 079 | 9,71 % |
| 15 | SEKPS – Kapellskär | 669 784 | 645 336 | 3,79 % |
| 16 | SEKAA – Karlskrona | 651 343 | 632 994 | 2,90 % |
| 17 | SEHAD – Halmstad | 645 782 | 596 715 | 8,22 % |
| 18 | SESTO – Stockholm | 570 589 | 683 741 | – 16,55 % |
| 19 | SEHLD – Holmsund | 567 947 | 531 515 | 6,85 % |
| 20 | SEPIT – Piteå | 450 026 | 142 623 | 215,54 % |
Hamnar med flest antal anlöp, topp 20:
| # | Hamnstad | Deklarerat Anlöp – 2025:Q3 | Deklarerat Anlöp – 2024:Q3 | Förändring mot 2024:Q3 % |
| 1 | SEHEL – Helsingborg | 6 153 | 6 083 | 1,15 % |
| 2 | SEGOT – Göteborg | 1 460 | 1 523 | – 4,14 % |
| 3 | SETRG – Trelleborg | 1 176 | 1 494 | – 21,29 % |
| 4 | SEYST – Ystad | 1 004 | 1 012 | – 0,79 % |
| 5 | SESTO – Stockholm | 694 | 725 | – 4,28 % |
| 6 | SEVBY – Visby | 586 | 594 | – 1,35 % |
| 7 | SEMMA – Malmö | 490 | 518 | – 5,41 % |
| 8 | SENYN – Nynäshamn | 479 | 478 | 0,21 % |
| 9 | SEKAN – Karlshamn | 342 | 350 | – 2,29 % |
| 10 | SEHAD – Halmstad | 327 | 314 | 4,14 % |
| 11 | SEKAA – Karlskrona | 314 | 311 | 0,96 % |
| 12 | SEKPS – Kapellskär | 305 | 342 | – 10,82 % |
| 13 | SEGRH – Grisslehamn | 277 | 277 | 0,00 % |
| 14 | SEHLD – Holmsund | 247 | 239 | 3,35 % |
| 15 | SENRK – Norrköping | 220 | 199 | 10,55 % |
| 16 | SEOSK – Oskarshamn | 201 | 196 | 2,55 % |
| 17 | SEBRO – Brofjorden | 187 | 222 | – 15,77 % |
| 18 | SESMD – Strömstad | 181 | 182 | – 0,55 % |
| 19 | SENRR – Norvik | 151 | 142 | 6,34 % |
| 20 | SESLI – Slite | 143 | 162 | – 11,73 % |


