Det svenska företaget Green City Ferries (GCF) har börjat bygga två eldrivna höghastighetskatamaraner som ska trafikera två nya kommersiella linjer i Stockholms skärgård, med start 2024. Linjerna är Täby-Ropsten och Österåker-Skeppsbron.
Snabbfärjorna är av modell Beluga24 och beräknas sättas i drift i Stockholms skärgård under 2024. Strömma Turism och Sjöfart AB kommer trafikera sträckan Täby-Ropsten med den ena färjan som är batteridriven och optimerad för pendeltrafik. Antrophia Rederi AB kommer trafikera sträckan Österåker-Skeppsbron med den andra färjan som kommer utrustas med ett vätgasdrivet bränslecellssystem för längre sträckor.
– Introduktionen av vår Beluga24 i Stockholm är ett stort steg för att minska koldioxidutsläppen i regionens vattenburna kollektivtrafiksystem. Genom att demonstrera våra emissionsfria höghastighetsfärjor i Stockholm kan vi visa att det finns ett attraktivt alternativ till traditionella fartyg, kommenterar Fredrik Thornell, vd för GCF.
Skrovets unika design med ett bärplanssystem minskar vattenmotståndet och energiförbrukningen med upp till 30 procent samtidigt som lättviktsskrovet i kolfiber minskar vikten med 35 procent jämfört med katamaraner med traditionella aluminiumkonstruktioner. Detta gör det möjligt att använda elektriska framdrivningssystem. Företaget räknar med en energiförbrukning på 30 kWh per nautisk mil i 30 knop.
Färjorna har plats för 147 passagerare och 28 cyklar. Ombord finns allt från en liten kafeteria till toaletter och wifi för att göra det bekvämt för pendlare.
– Beluga24 är både miljövänlig och kostnadseffektiv samtidigt som den ger en bekväm och smidig pendlingsupplevelse för passagerare även i höga hastigheter, kommenterar Fredrik Thornell.