I ett nyhetsbrev från i fredags välkomnar branschorganisationen Tågföretagen Sekos beslut att skjuta upp strejken. De menar att en strejk och övertidsblockad skulle göra lokförarnas scheman ännu värre. En förvärrande omständighet är Trafikverkets sena leveranser av tåglägen som ”spårat ur”.
I ett nyhetsbrev från i fredags kommenterar Tågföretagen det senaste i avtalsrörelsen och svårigheterna med trafikplaneringen. Organisationen är positiv till att Seko flyttade sitt varsel om tågstrejk från den 11 maj till 15 maj för att ge förhandlingarna mer tid. Men de påpekar samtidigt att strejken och en övertidsblockad kan ställa till det rejält för både resenärer och näringslivet när transportflöden rubbas och transporter ställs in med kort varsel.
”Övertidsblockaden kommer även att ytterligare belasta schemat för lokförare då exempelvis trafikstörningar, akuta sjukskrivningar och sena leveranser av tåglägen från Trafikverket inte kommer kunna hanteras proaktivt. Godset måste fram och nu förbereder sig ett flertal företag på att transportera gods med lastbil i stället för tåg”, skriver Tågföretagen i nyhetsbrevet.
Tågföretagen berättar vidare att Trafikverkets redan sena leveranser av tåglägen har spårat ur. Myndigheten ska i veckan ha presenterat förslag på nya, tillfälliga, arbetssätt för att kunna öka framförhållningen av tåglägen som berörs av banarbeten till fyra veckor i slutet av sommaren. Myndighetens sena leveranser gör det redan ansträngda läget än värre. Branschen lyfte problemen och behovet av styrande avtalsvillkor med representanter för Trafikverket och Trafikutskottet i samband med Svenska Resebranschföreningens årsmöte.
Om inget avtal nås idag den 15 maj, och inte strejken skjuts upp igen, kommer strejken inledas klockan 15:00.

