Regeringen har beslutat att tio större investeringsprojekt får byggstartas under perioden 2024-2026. Trafikverket får också i uppdrag att minska kostnaderna för tre projekt och återkomma med nya bedömningar.
– Regeringens beslut innebär att Trafikverket nu får klartecken att byggstarta flera viktiga projekt som kommer öka kapaciteten och robustheten i transportsystemet, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Trafikverket har föreslagit vilka nya objekt som bör få byggstartas 2024-2026 samt vilka objekt som bör få förberedas för byggstart 2027-2029. Tio av dessa anses av regeringen tillräckligt säkra i fråga om nytta, kostnader och genomförande för byggstart under den tidigare perioden. Det innebär att Trafikverket får binda upp medel för upphandling av entreprenad för dessa objekt.
Regeringen bedömer också att två objekt är tillräckligt långt gångna för att förberedas för byggstart 2027-2029.
För tre objekt som Trafikverket föreslagit gör kostnadsökningarna att regeringen vill se en översyn av kostnaderna. Myndigheten får därför i uppdrag att minska kostnaderna för dessa objekt och återkomma med nya kostnadsbedömningar senast den 26 april 2024.
För tre andra objekt är förutsättningarna ännu inte helt klara eftersom nödvändiga väg- respektive järnvägsplaner inte vunnit laga kraft. Myndigheten ska återkomma när planerna fastställts.
– Såväl god kostnadskontroll som god framdrift är viktig för både kostnadseffektivitet och för att byggprojekten färdigställs och öppnas för trafik så snart som möjligt. Regeringen har därför för avsikt att skyndsamt bereda fråga om förslag till byggstarter när förnyade underlag har inkommit till Regeringskansliet, kommenterar Andreas Carlson.
Beslut om byggstart
Trafikverket får byggstarta följande objekt år 2024-2026:
- Borlänge-Falun, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
- E45 Rengsjön-Älvros
- Uppsala, plankorsningar
- E4 Gumboda-Grimsmark, mötesseparering
- Ånge-Östersund, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder
- Sundsvall-Ånge, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder, inklusive säkerhetshöjande åtgärder
- E20 förbi Mariestad
- E20 Götene-Mariestad
- Göteborg och Västsverige, omloppsnära uppställningsspår i delen Lärje (Göteborgs kommun)
- Farleden i Göteborgs hamn
Trafikverket får bereda följande objekt för byggstart år 2027-2029:
- Blekinge kustbana, mötesspår och hastighetshöjning (etapp 1)
- E10 Kauppinen-Kiruna, mötesseparering
Objekt där förutsättningarna ännu inte är helt klara, där väg- respektive järnvägsplanerna ännu inte vunnit laga kraft:
- Malmbanan Sikträsk, bangårdsförlängning
- Göteborg och Västsverige, omloppsnära uppställningsspår saknar järnvägsplanen för delen Pilekrogen
- E4 Broänge-Daglösten
De objekt där regeringen anser att kostnadsökningarna föranleder en översyn:
- Sundsvall resecentrum, tillgänglighet och plattformar m.m.
- Sydostlänken (Älmhult-Olofström-Karlshamn), elektrifiering och ny bana.
- Godsstråket, kapacitetshöjande åtgärder.