Trelleborgs tågfärjor ska säkras

Efter flera år av minskad tågtrafik på färjeförbindelser till kontinenten är linjen mellan Trelleborg och Rostock den enda som lever kvar i Sverige. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att föreslå åtgärder för att säkerställa upprätthållandet av förbindelsen.

Tågfärjeförbindelserna från Sverige till kontinenten har tappat trafik i flera år, framför allt eftersom det är billigare att skicka godset över Öresundsbron. Sedan 2020 finns det bara en aktiv linje kvar, Stena Lines linje från Trelleborg till Rostock. Bland annat Green Cargo har övergivit tågfärjorna. Men att köra så mycket godstrafik via Öresundsbron är inte utan risker.

I en rapport från 2021 konstaterade Trafikverket att vid ett eventuellt avbrott på bron är tågfärjan från Trelleborg ett viktigt alternativ för godstransporter till och från kontinenten. Om färjorna skulle sluta gå ökar sårbarheten i det svenska transportsystemet, särskilt vid kriser och höjd beredskap.

Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att se över vilka åtgärder som kan genomföras för att säkerställa upprätthållandet av tågfärjeförbindelsen från Trelleborg. I uppdraget ingår att föreslå åtgärder både för färjeoperatören och hamnen i Trelleborg.

– Tågtrafiken på sträckan har minskat kraftigt under flera årtionden och det är en oroande utveckling. Tågfärjeförbindelsen är viktig, inte minst för att kunna upprätthålla en fungerande trafik om tågtrafiken över Öresundsbron eller genom Danmark skulle drabbas av störningar eller helt upphöra under en längre tid, kommenterar Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister.

Myndigheten ska också analysera vilka övriga långsiktiga alternativ, med eller utan tågfärjor, som kan skapas för godstransporter på järnväg.

Uppdraget ska redovisas senast den 23 februari 2024.