Sveriges tågfärjor, där den sista kvarvarande linjen går mellan Trelleborg och Rostock i Stena Lines regi, har länge fört en ojämn kamp mot det för operatörerna billigare alternativet över Öresundsbron. Men vikten av att det finns ett alternativ till Öresundsbron, har lyfts till regeringsnivå – hittills utan resultat. Nu överger statliga godsaktören Green Cargo tågfärjorna.
– Tågfärjeförbindelsen innebär både längre ledtider och merkostnader för våra kunder. Vi har konstaterat att betalningsviljan inte finns på marknaden så det här är ett affärsmässigt beslut, säger Stephan Ray, presschef på Green Cargo till Sjöfartstidningen.
Vid avbrott på Öresundsbron är tågfärjan mellan Trelleborg och Tyskland är ett viktigt alternativ för godstransporter mellan Sverige och kontinenten. Slutar tågfärjorna att gå ökar sårbarheten i transportsystemet, konstaterade Trafikverket i en rapport som kom tidigare i år.
Något statligt incitament för att stötta färjelinjen har dock inte kommit, och nu slutar Green Cargo att använda sig av förbindelsen – och väljer den billigare vägen över Öresundsbron.
– Det ger oss en större flexibilitet, skalfördelar och bättre förutsättningar till tillväxt på grund av lägre produktionskostnader. Och dessutom blir det ett lägre klimatavtryck för våra kunder, säger Stephan Ray till Sjöfartstidningen.
Totalt handlar det om en volym på omkring 7.000 vagnar som Green Cargo kört med tågfärjan årligen, enligt Sjöfartstidningen, vilket betyder att det redan låga utnyttjandet på i snitt 20.000 vagnar per år, vilket motsvarar en femtedel av kapaciteten, nu kommer att sjunka ytterligare.
Av Klara Eriksson