Tufft läge för svenska livsmedelsproducenter

Fyra raka kvartal av minskad försäljning, sex raka kvartal av minskad lönsamhet och fortsatta kostnadsökningar, slår hårt mot svenska livsmedelsproducenter. Utifrån ett kostnadsperspektiv finns det väldigt lite som talar för en bred och ihållande sänkning av livsmedelspriserna, det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q2 2023.

Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev visar att utvecklingen av försäljning, lönsamhet och kostnader fortsätter åt fel håll för Sveriges livsmedelsindustri. Försäljningen av svenskproducerade livsmedel landade under årets andra kvartal på index 29 (index 50 = neutral utveckling, årstakt). För 49 procent av företagen blev försäljningen i Q2 sämre än deras egna prognoser.

– Historiskt sett har producenternas prognoser visat sig vara förhållandevis tillförlitliga. Att det faktiska utfallet nu skiljer sig så mycket från prognoserna visar hur snabbt konsumenterna ändrar sina köpbeteenden. Minskande konsumentköpkraft och fortsatta kostnadsökningar är en giftig cocktail för de svenska producenterna av mat och dryck, kommenterar Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Minskande konsumentköpkraft och fortsatta kostnadsökningar är en giftig cocktail för de svenska producenterna av mat och dryck

Även lönsamheten utvecklas i fel riktning för producenterna och under Q2 noterades index 35. Därmed har lönsamheten minskat sex kvartal i rad vilket är ytterligare ett negativt rekord för den svenska livsmedelsindustrin.

Kostnaderna fortsätter öka

På kostnadssidan rapporterar medlemsföretagen om prisökningar över hela linjen. Allra tydligast var prisökningarna under kvartalet på inköp av råvara/insatsvara med ett index på 86, där 50 motsvarar oförändrad kostnadsutveckling (årstakt). Transporter ökade också tydligt i kostnad (index 72) och likaså kostnaderna för el/gas (index 61). De stora kostnadsökningarna under kvartal 2 på rå/insatsvara var en ovälkommen överraskning. Att utfallet avvek så kraftigt från prognoserna kan till stor del härledas till valuta- och vädereffekter.

– Bränder och torka i södra Europa och torka på försommaren och blöta på sensommaren i Sverige har påverkat utbud och pris på stora delar av centrala livsmedelsråvaror för perioden april-juni. Facit för årets skördar kommer först senare, men mycket talar för att prisnivåerna kommer att ligga kvar på historiskt höga nivåer, kommenterar Carl Eckerdal.

Under Q2 noterade SEK sitt lägsta värde någonsin mot Euron. Uppemot 70–80 procent av företagens produktionskostnader påverkas direkt eller indirekt av kronans utveckling.

– Man hade möjligtvis kunnat tänka sig att nackdelarna med den svaga kronan på hemmaplan skulle kompenseras av fördelar på exportmarknaden. Men så verkar tyvärr inte vara fallet. 60 procent av våra exporterande medlemmar upplever inte att kronans låga värde har bidragit positivt till försäljningen på exportmarknaden under det senaste året. Exporten fortsatte också att minska under andra kvartalet i år, säger Carl Eckerdal.

Fyra av fem företag har inte kostnadstäckning

Fyra av fem svenska livsmedelsproducenter har inte lyckats kompensera sig fullt ut för kostnadsökningarna de senaste året. Den stora majoriteten av svenska livsmedelsproducenter skulle alltså behöva höja priserna ännu mer för att täcka sina kostnader.

Men acceptansen för ökade livsmedelspriser är minimal både hos dagligvarukedjorna och konsumenterna. Att företagens produktionskostnader fortsätter öka i det här läget är därför maximalt dålig timing, skriver Livsmedelsföretagen.

Ett alltmer extremt väder och en fortsatt växande global befolkning är två makrotrender som kommer att hålla uppe kostnaderna på livsmedelsråvara även på längre sikt

– Ett alltmer extremt väder och en fortsatt växande global befolkning är två makrotrender som kommer att hålla uppe kostnaderna på livsmedelsråvara även på längre sikt. För svensk del förvärras situationen av kronans ständigt minskande värde. Under de här förutsättningarna ser jag det som osannolikt att livsmedelspriserna ska sjunka tillbaka till nivåerna som förelåg innan Rysslands invasion av Ukraina eller än mindre innan pandemin, konstaterar Carl Eckerdal.

Lågpris slår mot svenska företag

Som Livsmedelsföretagen har skrivit om i tidigare konjunkturbrev väljer svenska konsumenter i allt högre utsträckning lågprisalternativ och EMV. Det är en trendriktning som sätter stor press på den svenska livsmedelsproduktionen. 7 av 10 av Livsmedelsföretagens medlemmar erbjuder redan eller planerar för att erbjuda billigare produktalternativ.

– Förutsättningarna för lågprisproduktion i Sverige är väldigt dåliga. Jämfört med våra konkurrentländer har vi både höga produktionskostnader och höga och kostsamma krav på säkerhet, kvalitet och hållbarhet. Att hantera det nya konsumentfokuset på lågpris är en svår och kanske till och med omöjlig balansakt för en stor del av de svenska producenterna, kommenterar Carl Eckerdal.