Växande problem med flygfrakt från Kina

Stor efterfrågan på flygfrakt, covid-utbrott och hårdare restriktioner gör att godshanteringen på kinesiska flygplatser har svårt att klara trycket, med skenande priser och förseningar som följd.

– Man får räkna med minst 2–3 gånger längre transittider än normalt de närmaste veckorna, säger Rickard Ingvarsson på Scan Global Logistics.

Den globala fraktkrisen inom sjötransporter har under sommaren blivit värre genom de covid-utbrott som drabbat Kina, där flera hamnar tvingats stänga ned eller minska produktionen. Men samtidigt som storhamnen Ningbo-Zhoushan nu ser ut att långsamt öppna upp för trafik igen, drabbar pandemin nu en annan del av det globala transportnätverket: nämligen flygplatserna.

Rickard Ingvarsson. Foto Scan Global Logistics.

– Flygbranschen har haft utmaningar till och från under hela pandemin, inte minst har den kraftigt minskade passagerartrafiken gjort att mycket “belly freight”-kapacitet försvunnit. Men många flygbolag har ställt om passagerarplan till rena godsplan och på det stora hela har det fungerat ganska bra, säger Rickard Ingvarsson, CEO för Asien på Scan Global Logistics.

Scan Global Logistics, SGL, är en danskägd logistikaktör som de senaste åren satsat på att växa till en global fraktspelare. År 2020 omsatte bolaget 1,2 miljarder dollar och räknar med att omsätta 2 miljarder dollar under 2021.

Rusande flygfraktpriser

Priserna på flygfrakt har ökat rejält sedan pandemin bröt ut, från omkring 30 SEK per kilo (20–28 CNY, kinesiska yuan) för en flygtransport mellan Asien och Europa till dagens drygt 50 SEK per kilo (40 CNY). Enligt Rickard Ingvarsson väntas priserna stiga ytterligare, till närmare 70 kronor per kilo (45–50 CNY) under den kommande peak-säsongen.

– Fraktraterna till USA har ökat än mer, där har priserna ligger priset runt 100 kronor per kilo (70–75 CNY) i dagsläget, och fortsätter stiga, berättar Rickard Ingvarsson.

I september–oktober när den traditionella peaksäsongen drar igång, med gods inför försäljningstoppar som Singles day, Black week och höstens produktlanseringar.

– Aktörer som Apple, HP, DELL, Acer, Sony och Playstation planerar att släppa nya produkter till marknaden de närmaste veckorna, så det lär bli högtryck framöver. Både inom flygfrakt och multimodala transportlösningar. Jag tror på ytterligare minst några veckor till med fortsatt extremt högt tryck, stora förseningar och stigande priser, säger Rickard Ingvarsson.

Jag tror på ytterligare minst några veckor till med fortsatt extremt högt tryck, stora förseningar och stigande priser

Brist på arbetskraft stort problem

På grund av pandemin har många flygplatser infört hårda restriktioner, som drabbar produktiviteten vid godshanteringen. Ett exempel är Shanghai Pudong International Airport (PVG), Shanghais största flygplats och en av världens viktigaste godsflygplatser och hub för flyggodsbolag som China Cargo Airlines, China Southern Cargo, DHL, FedEx och UPS.

– De tiotusentals människor som jobbar med godshantering på Shanghai Pudong, har växlat mellan att jobba en vecka, isoleras på karantänhotell en vecka, följt av en vecka hemma, och så har det gått runt. Eftersom arbetet dessutom är extremt krävande, har många anställda sagt upp sig vilket skapat en situation där godsköerna och backlogen växer, flygbolag ställer in linjer till flygplatsen och flygen går tomma eller bara fylls till hälften.

Under augusti har PVG också tvingats stänga ned produktionen på grund av covid-fall bland personalen, vilket förvärrat situationen ytterligare och bland annat tvingat biltillverkaren Mazda att stänga ned sin produktion i Hiroshima och Yamaguchi, på grund av brist på halvledarkomponenter.

Kina är ett av de länder i världen som kommit längst med vaccinering. I slutet av augusti hade närmare 2 miljarder doser distribuerats i landet enligt statistik från BBC, vilket motsvarar 135 doser per 100 invånare, den högsta siffran i världen. Trots detta har landet drabbats av flera Covid-utbrott den senaste tiden, med hårdare restriktioner som följd. Även nedstängningen av flygplatserna i Nanjing och Yangzhou tidigare i augusti efter ett covid delta-utbrott i regionen, har förvärrat situationen.

– Nanjing är ett viktigt godsnav för Shanghai Pudong och hela Kina. Bristen på arbetskraft var stor redan innan och saker som hårdare restriktioner för kabinpersonal och mer komplicerad tullhantering gör att transittiderna växer både på inkommande och utgående gods nu.

Av Hilda Hultén