Wanda satsar på logistik för second hand

Allt fler aktörer satsar på second hand, men enligt en undersökning från den norska startupen Wanda är logistiken kring begagnathandel ofta ett hinder. Nu vill de underlätta begagnathandeln genom sin plattform för förrådsuthyrning, där företaget sköter för hela logistiken.

Wanda öppnade upp sin svenska verksamhet i början av 2022 och erbjuder idag förrådstjänster där företagets egna chaufförer hämtar och lämnar föremål som ska förvaras. Föremålen förvaras sedan i utrymmen som hyrs ut av företag som råkar ha tomma lokaler och allt sköts via företagets plattform. Syftet med tjänsten är att underlätta för delnings- och uthyrningslösningar för ett mer cirkulärt samhälle. Nu utökar de verksamheten och börjar med begagnathandel.

Enligt företagets undersökning Cirkulärrapporten skulle två tredjedelar av de tillfrågade köpa och sälja begagnat i större utsträckning om transport och logistik var enklare. Det är just detta som företagets plattform ska tillföra. Kunder som vill sälja sina saker kan göra det direkt via plattformen, sedan sköter Wanda all logistik med hämtning och leverans.

– En unik fördel med Wanda är att vi erbjuder en hämtningstjänst. Vi kommer till din dörr och hämtar de saker du vill sälja och levererar hem till köparen, vilket sparar tid och krångel. Detta är särskilt praktiskt för personer som har många saker att sälja, eller som inte har tillgång till egen bil, kommenterar Kaj Jones, Operations Director för Wanda Sverige.

Företaget tog i fjol in 63 miljoner från norska investeringsfonden Norselab och fastighetsbolaget Fredensborg för att kunna vidareutveckla sitt erbjudande och expandera i både Sverige och Europa.

– Vi tror på att främja återanvändning av föremål och minska utsläpp. Genom att göra det enkelt för människor att köpa och sälja begagnade föremål hjälper vi till att spara resurser och minska efterfrågan på nya produkter. Wandas tjänst kan förenkla och förbättra livet för många människor som bor i städer och tätorter. Det är en win-win för både konsumenter och planeten, kommenterar Ida Barth Thomassen, Nordenchef för Wanda.