Wolt och Future Ordering i samarbete kring ny matleveranstjänst

Svenska beställningsplattformen Future Ordering och finska plattformsaktören Wolt lanserar en gemensam tjänst för restauranger där matleveranserna kan bli en integrerad del beställningen.

Future Ordering grundades 2017 i Luleå av bl a Andreas Stormvinge och medgrundare och utvecklar en digital plattform för onlinebeställningar för restaurangkedjor, främst inom snabbmat, med kunder som, MAX, Burger King, Bastard Burgers, KFC, Sushi Yama, Pizza Hut och Mister York.

Charlotte Darth, Future Ordering.

Nu slår företaget påsarna ihop med finska matleveransaktören Wolt, där bolagens tjänster integrerade gör att restaurangkedjor kan erbjuda både beställning och leverans av mat i sina egna kanaler, t ex hemsida och app.

Enligt bolagen innebär det många fördelar, exempelvis en konsekvent varumärkesupplevelse, ökad merförsäljning och restaurangkedjan fortsätter att äga relationen med gästen och kan samla in och analysera kunddata för att bättre förstå kundbeteende och fatta datadrivna beslut.

– Leverans inkluderat i restaurangernas egna kanaler ger gästerna en enhetlig och bekväm beställningsupplevelse, inklusive skräddarsydda produktrekommendationer baserade på köpbeteende och preferenser. Vi är mycket glada att samarbeta med Wolt, som har omfattande leveranskapacitet, vilket stärker våra kunders förmåga att expandera sin verksamhet. Den första kunden är redan igång och fler har visat stort intresse för den nya tjänsten, vilket är mycket glädjande, kommenterar Charlotte Darth, chief revenue officer på Future Ordering.

Johan Grönvall, Wolt

Att interera matleveranser i de egna kanalerna är ett strategiskt drag för snabbmatskedjor att förbli relevanta och konkurrenskraftiga i den pågående digitaliseringen av branschen, menar Johan Grönvall, vd på Wolt i Sverige.

– Det är ett väldigt spännande samarbete med Future Ordering. Med hjälp av deras teknik kommer betydligt fler av våra restaurangpartners få helt nya möjligheter till merförsäljning och knyta starkare band till redan trogna kunder, men också nå nya målgrupper. Vår roll i detta är att bistå restaurangerna med Sveriges kanske bästa logistiklösning för hemleverans av mat, kommenterar Johan Grönvall.