Åhléns varslar 75 på huvudkontoret

Turbulensen kring Åhléns, som nyligen flyttade logistiken till Rosersberg, fortsätter: I samband med ägarbytet i augusti petades sex personer ur ledningsgruppen och nu fortsätter nye vdn och huvudägaren Ayad Al-Saffar att hugga i huvudkontoret med ett varsel av 75 medarbetare.

I maj gick Åhléns live med sitt nya, 37 500 kvm stora, högautomatiserade omnikanallager i Rosersberg och under det senaste halvåret har lagret och successivt tagits i drift.

Under tiden för drifttagandet av det nya lagret har bolaget bytt huvudägare; i juni annonserades nyheten att Axel Johnson sålt bolaget efter 34 år som ägare. Köpare är entreprenören bakom Ur&Penn, Ayad Al-Saffar, genom hans bolag Axcent of Sweden, som äger 70 procent av bolaget. Resterande 30 procent av bolaget ägs av Härstedt & Jansson Invest AB som har en passiv ägarroll.

Petade ledningsgruppen

Den första åtgärden för den nye vdn blev att peta sex personer i Åhléns ledningsgrupp, bland annat bolagets tidigare vd Annica Hagen och flera av hennes chefsrekryteringar sedan hon klev på vd-posten sommaren 2020, exempelvis Ebba Kilman, operativ chef och Sema Söderhäll, supply chain-chef. Detta mitt under implementeringen av Åhléns största investering och förändringsprojekt någonsin; lagerflytten till Rosersberg.

Nu fortsätter skäran att gå över Åhléns huvudkontor, när en dryg fjärdedel av personalen nu varslas om uppsägning.

– Åhléns planerar en genomgripande organisationsförändring med målsättningen att skapa en effektiv och modern organisation som är väl rustad för framtiden. Vi behöver vända fleråriga förluster till lönsamhet för att kunna fokusera mer på tillväxt. Initiativet ska bidra till att vi på sikt ska kunna växa och anställa fler, men för att komma dit måste vi säkerställa lönsamhet i den operativa verksamheten, kommenterar Ayad Al-Saffar varslet.

Cirka 75 medarbetare berörs av beslutet. Alla de cirka 275 medarbetarna på huvudkontoret är informerade, och nästa steg är att inleda förhandlingar med fackliga organisationer.

– Jag vill tacka alla medarbetare på huvudkontoret för det engagemang de visar för Åhléns och den kompetens de bidrar med. Detta är ett oerhört tufft beslut att ta, men det är något vi behöver göra för att Åhléns ska bli ett långsiktigt livskraftigt företag och en tryggare arbetsplats i stort, fortsätter Ayad Al-Saffar.

2021 ökade Åhléns omsättningen med 9,6 procent från föregående år till 4,7 miljarder kronor. Resultat för 2021 uppgick till -152 miljoner kronor jämfört med -331 miljoner kronor för 2020. Bolaget har visat förlustsiffror under de senaste sju åren.

Läs mer:

Åhléns tidigare logistikchef Svante Lingren om Åhléns nya logistiksetup, i en intervju med DL från oktober 2020.