Apotea elektrifierar med Einride

Apotea, Sveriges största nätapotek, tar ett stort steg mot mer hållbara transporter av deras paket mellan lagret i Morgongåva och Stockholms paketterminaler. De eldrivna transporterna köps in från Einride, rapporterar Di.

De eldrivna lastbilarna, och chaufförerna som kör dem, köps in som en tjänst från svenska Einride. 

– Det rör sig om tre lastbilar. Men de ska användas i princip dygnet runt och ersätter säkert 40–50 lastbilar med den tidigare lösningen, säger Pär Svärdson till Di.

Satsningen beskrivs i ett pressmeddelande från Apotea som “unik och revolutionerande” då det både är en samlastningsmodell, och en sådan med elfordon. På ett webinar i höstas i Logistikias regi berättade Pär Svärdson att han planerar att kunna gå från att erbjuda fossilfria leveransalternativ (på sista milen) till emissionsfria sådan 2022.

–Det är verkligen kul att vara med om första spadtaget i att elektrifiera de tunga transporterna och att ta det här steget in i framtiden när det gäller utvecklingen av hållbara transporter för ehandeln. Vårt mål är att våra leveranser ska vara emissionsfria så att folk kan handla hos oss utan att förstöra miljön, säger Pär Svärdson vd, Apotea i pressmeddelandet.

Den sista leveransen fram till kund är lättast att få fossilfri, eller t om emissionfri, genom att tanka HVO (fossilfritt), eller använda sig av cyklar, elcyklar eller mindre elfordon (emissionsfritt). Men längre upp i kedjan blir det svårare då mer gods fraktas tillsammans och fordonen blir större.

“Genom att ta över den delen av kedjan själva och samtransportera paketen underlättar vi för fraktbolagen att kunna erbjuda emissionsfria leveransen hela vägen från Apotea ut till kund.” skriver Apotea.

De första transporterna är beräknade att börja rulla i april och kommer spara ungefär 4 000 ton i koldioxidutsläpp på tre år samtidigt som man kan erbjuda sina kunder helt emissionsfria leveranser när de beställer från Apotea.