Boozt växte mot strömmen med 15 procent 2023, och omsatte 7,75 miljarder. Nu planerar e-handlaren att investera 500 miljoner SEK i sin logistik, för att öka lagerkapaciteten med 50 procent. Bland annat planerar bolaget att bygga ett nytt lager på 25 000 kvm i Ängelholm, och har säkrat mark för att bygga 140 000 kvm.
E-handeln minskade omsättningen med 8 procent under 2023, enligt Svensk Handels E-handelsindikator, och många e-handlare kämpar med omsättning och lönsamhet. Men e-modejätten Boozt gick mot strömmen: Under 2023 omsatte bolaget 7,75 miljarder SEK, en ökning med 15 procent mot helåret 2022. Och slutraden visar också svarta siffror med ett justerat rörelseresultat på 400 miljoner kronor för 2023.
Den nordiska marknaden står för över 90 procent av koncernens försäljning, och Boozt har en marknadsandel på runt 6 procent inom näthandel för kläder och skor i Norden.
Investerar 500 miljoner SEK i logistiken
Tillväxten börjar göra Boozt trångbodda i Ängelholm, där bolaget idag har tre olika lager på totalt 86 000 kvm, som bland annat är utrustad med världens största Autostore-installation (bilden ovan). Med den befintliga setupen så bedömmer bolaget att man kan hantera en omsättning på 10–11 miljarder SEK.
Nu har bolaget beslutat att bygga ut logistikkostymen: Under åren 2025-2027 ska Boozt öka sin logistikkapacitet, så att den klarar att hantera upp till 15 miljarder kronor i omsättning, en kapacitetsökning på 50 procent.
Enligt ett pressmeddelande kommer Boozt investera totalt 500 miljoner kronor i automation i den nuvarande logistiklösningen i Ängelholm, för att förbättra utnyttjandegraden, utöka lagrings- och sorteringskapaciteten, och sänka lagerhanteringskostnaden. Boozt ska även etablera ytterligare ett lager på initialt 25 000 kvm, i närheten av det befintliga logistikcentret, som ska fungera som buffertlager för volymprodukter och göra det möjligt att snabbt fylla på produkter i automationslagret.
Säkrat mark för 140 000 kvm lager
Bolaget skriver också att man “säkrat tillgång till mark” i närheten av sitt nuvarande lager, där man kan etablera upp till 140 000 kvm nya logistikytor vid behov. Exakt var det nya lagret ska byggas framgår inte av Boosts pressmeddelande, och inte heller exakt tidsplan för bygget. Dock skriver bolaget att den första expansionen på 25 000 kvm och investeringen i kapacitetshöjande automation ska genomföras under perioden 2025–2027.
Fastighetsägaren som äger Boozts nuvarande lager; Catena, äger totalt 490 000 kvm logistikmark i Ängelholm, som enligt bolagets kvartalsrapport är under planläggning.
Byggstart tidigast nästa år
2020 aviserade Catena planer på att utvckla ett nytt logistikområde i Norra Varalöv, intill E-city Engelholm där Boozts lager finns, men planerna fick läggas på is 2021, då Ängelholms kommunpolitiker inte ville godkänna fler logistikbyggen då. Men nu bekräftar kommunen att detaljplanearbetet återupptagits för fastigheten Kärra 1:9 i Norra Varalöv.
– Vi har ett pågående planerbete på fastigheten som är aktivt sedan ett par månader, så detaljplanearbetet har återupptagits med Catena som motpart från kommunens sida, berättar Alexander Bredén Jonsson, planchef i Ängelholms kommun.
Det nya planområdet är på 320 000 kvm och betydligt mindre än det förra som omfattade cirka 480 000 kvm, berättar han.
– Allt detta är inte heller byggrätt utan planområdet i sin helhet. Tidplanen nu är att planen ska på granskning i höst, och i “best case scenario” så kan den bli antagen nästa år. Men det är otroligt svårt att säga i nuläget, det är ett stort projekt med många aktörer som berörs.
Catena: “Positivt att Boozt vill växa”
Att Boozt nu menar att man säkrat mark för expansion och att kommunen bekräftar att planarbetet återupptagits, antyder att kommunens politiker svängt i markfrågan och att Catena kanske snart får sätta spaden i jorden åt Boozt ännu en gång.
Catena släppte sin kvartalsrapport för Q1 2024 igår, och under en Q&A-session så kommenterade Catenas vd Jörgen Eriksson Boozts “utspel” så här:
– Det är alltid svårt att kommentera ett specifikt projekt som inte är presenterat än, men självklart har vi pågående diskussioner med våra befintliga hyresgäster och Boozt är en av våra stora partners. Du får dra dina egna slutsatser, men det var en positiv pressrelease från Boozt om att de vill växa – och vi vill alltid växa tillsammans med våra kunder.
DL har sökt Boozt för en kommentar, hittills utan resultat.
Av Hilda Hultén