Nu är avtalet signerat: DFDS sedan länge planerade köp av den turkiska åkerijätten Ekol Logistics är äntligen klart och ska bara godkännas av EUs konkurrensmyndigheter. Ekol omsatte 5,5 miljarder SEK 2023 med 3 700 anställda, och DFDS köper bolaget för närmare tre miljarder SEK.
Den 10 april så signerade DFDS till slut köpeavtalet för att förvärva den turkiska transportjätten Ekol Logistics internationela åkeriverksamhet. Ekol Logistics är ett ledande turkiskt transport- och logistikföretag med huvudkontor i Istanbul. Företaget transporterar varor mellan Turkiet och Europa med egna kontor och anläggningar i 10 europeiska länder. Mer än hälften av transporterna som tillhandahålls är intermodala med kombinationer av väg, färja och järnväg, vilket gör företaget till den största kunden för DFDS Medelhavsfärjenätverk.
– Det här förvärvet är en utmärkt strategisk matchning för DFDS. Att transportera stora trailervolymer på ett tillförlitligt och effektivt sätt med kombinationer av väg, färja och järnväg är vår kärnverksamhet. Dessutom tror vi att Turkiets roll som tillverkningsnav för Europa kommer att bli ännu starkare i framtiden, eftersom nearshoring driver leveranskedjor närmare slutmarknaderna, kommenterar DFDS vd Torben Carlsen köpet.
Miljardaffär för DFDS
DFDS köper bolaget för närmare tre miljarder SEK. Ekol Logistics har fysisk närvaro i tio länder i Europa förutom Turkiet, och omsatte 5,5 miljarder SEK under 2023 med 3 700 anställda. Ekol äger över 6 000 fraktbärare, varav ca 1 300 lastbilar, 3 900 trailers/växelflak och 600 containers. Vidare har bolaget 26 anläggninar i Europa med total 120 000 kvm lokalyta. Främst handlar det om cross-dock-terminaler för hantering av LTL-gods (less than truckload) och de övriga ytorna är lagerytor.
– Jag är glad att Ekol Logistics internationella transportnätverk och alla dess skickliga och engagerade medarbetare har hittat ett nytt hem hos vår mångåriga partner DFDS. Denna kombination har potential att göra transportinfrastrukturen mellan Turkiet och Europa mer effektiv och bidra till att höja landets attraktionskraft som produktionsnav ytterligare, kommenterar Ahmet Musul, grundare och styrelseordförande för Ekol Logistics.
Marknaden för transporter mellan turkiet och Europa väntas enligt DFDS i snitt växa med cirka 14 procent årligen fram till 2028. (CAGR för åren 2020-2023 har i snitt varit 15 procent) och förvärvet utökar därmed DFDS nätverk till en stark tilllväxtregion, som ytterligare förstärks av nearsoring-trenden.
Klara med uppköp
Det var i oktober 2022 som DFDS först avslöjade att man inlett en “strategisk dialog” om att förvärva det turkiska logistikbolaget Ekol Logistics internationella landtransportverksamhet. I slutet av juli 2023 tog affären sedan ett steg närmare realisering när den turkiska konkurrensmyndigheten TCA, Turkish Competition Authority meddelade att man godkänt köpet. Och nu är alltså avtalet påskrivet.
DFDS har gjort ett tiotal strategiska uppköp de senaste åren; där ett av de senaste var köpet av svenska Lundby Åkeriet i höstas, allt för att komplettera rederiverksamheten med ett mötande landnätverk. Efter uppköpet av Ekol Logistics så är DFDS färdigt med större uppköp för tillfället, berättade Niklas Andersson, EVP för logistikdivisionen på DFDS, i en intervju med Dagens Logistik nyligen.
Vi har gjort de strategiska uppköp vi behöver för att komplettera vårt nätverk, nu ska vi bara bomba in volymer
– Vi har gjort de strategiska uppköp vi behöver göra för att komplettera vårt nätverk. Vi har också gjort en stor digitaliseringssatsning, bland annat med åtta större integrationer. Nu återstår det att fortsätta standardisera och digitalisera processerna, och integrera alla verksamheter vi köpt. Sen ska vi bara bomba in volymer i vårt nya nätverk, berättar Niklas Andersson.
Affären ska nu granskas av EUs konkurrensmyndighet och förväntas vara helt slutförd i början av kvartal fyra 2024.
Av Hilda Hultén