E-barometern: Julhandeln viktig för konsumenterna

Inflation och lågkonjunktur till trots så kommer årets julhandel online vara viktig för konsumenterna, enligt E-barometern för tredje kvartalet. Högre priser gör att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor. Julhandeln online beräknas landa på ca 11 miljarder kronor. ”Kapitalintensiva varor ersätts av andra varor”, säger Marie Rudolfsson, Postnord Paket.

Enligt förra kvartalets E-barometer har lågkonjunkturen med ökade räntor och hög inflation minskat köputrymmet för konsumenterna, vilket i sin tur fått e-handeln att backa med fyra procent. Det intrycket förstärktes när Prisjakt publicerade Konsumentkompassen för årets fjärde kvartal. Rapporten kretsar intensivt kring Black Friday och visar att även om konsumenterna har en starkare köpkraft än i fjol så siktar fler in sig på den stora rean och julruschen.

Den 21 november publicerar Postnord E-barometern för det tredje kvartalet. Den visar att konsumenternas julklappsbudget per person uppskattas bli 2 470 kronor, vilket bidrar till att julhandeln online kommer landa på ca 11 miljarder kronor. Det är nästan i nivå med toppåret 2021.

– De flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan så vi kommer troligtvis att se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor, kommenterar Marie Rudolfsson, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige.

Inflation och kostnadsökningar bidrar till en ökning av julklappsbeloppet vilket understöds av en ökad befolkning samt en högre internetpenetration.

– Vi ser att de som gör sina julklappsköp online kommer att göra det i större grad än tidigare år och vi får snart svar på hur aktiva konsumenterna kommer att vara under årets Black Week. Den som är beredd att lägga tid och kraft på att leta efter erbjudanden kommer att hitta värde för pengarna, avslutar Marie Rudolfsson.