E-handeln växer och driver behovet av logistiktjänster. De TPL-företag som nischat sig mot
e-handlare har inga problem att fylla sina lager. Men e-logistiken kräver också ny kompetens hos
TPL-företagen. ”Förmågan att förstå och hantera kundernas data är helt avgörande framåt” säger Emotion Logistics vd Markus Kinnander.
Temaartikel ur Dagens Logistik nummer 2 2021
E-handelsbranschen blomstrar: 2020 växte näthandeln med 40 procent till 122 miljarder kronor, enligt E-barometern och 2020 startades 3 196 nya e-handelsföretag i Sverige, 53 procent mer än 2019, enligt en rapport från finansgruppen Svea.
Tillväxten föder i sin tur efterfrågan på logistiktjänster. Flera svenska TPL-aktörer har nischat sig på e-handelslogistik, bl a Nowaste Logistics, Emotion Logistics, Almroths, Dream Logistics, Boxflow och Envirozone. Men även jättar som Postnord och Aditro Logistics växer starkt inom e-handel.

– E-handel är logistikdrivande på ett helt annat sätt än butikshandel. Just nu är branschen så att man inte behöver konkurrera om kunderna, det finns så det räcker åt alla, säger Roger Särevall, vd på TPL-uppstickaren Envirozone, som drog igång verksamheten 2019 och nu har drygt 100 anställda.
E-handel är logistikdrivande på ett helt annat sätt än butikshandel.
Idag förfogar Envirozone över 3 000 kvm lageryta, men långtgående planer finns på att bygga ett nytt lager på 10 000 kvm i Norrköping.
– Planeringen för nybyggnation börjar närma sig slutfasen.
Kraftigt ökat behov av tjänster
Envirozone har specialiserat sig på mervärdestjänster, som exempelvis rekonditionering av varor. Kunderna finns över hela världen, och behovet växer.
– Fler och fler inser att ekonomi och miljötänk går hand i hand, vi har aldrig sett en liknande efterfrågan som nu under
försommaren.
Starkast växer dock bemanningstjänsterna – nyligen skrev Envirozone ett avtal för butiksplock av e-handelsordrar på Ica Maxi i Norrköping, ett segment som Roger Särevall tror starkt på.
– Vi har fortsatt väldigt högt tryck och implementerar nya kunder varje månad, ovanpå det så växer behovet av logistiknära mervärdestjänster enormt.

Väljer kunder med omsorg
Nybro-åkeriet Börjes Logistik tog 2013 ett strategiskt beslut att fokusera på TPL-lösningar för e-handel. Sedan dess har TPL-omsättningen tiodubblats och lagerverksamheten knoppats av i ett eget bolag, Emotion Logistics, med 40 000 kvm lager i Varberg, Jönköping och Nybro. Av de omkring 100 kunderna är majoriteten e-handelsföretag.
– Att efterfrågan är så stor ger oss möjlighet att välja kunder med mer omsorg, exempelvis undvika de som bara fokuserar på pris och liten upplevelse för slutkunden. Att kunden har logistikkompetens är också viktigt, då det är svårt att utveckla ett fungerande samarbete om man inte talar samma språk, säger Emotions vd Markus Kinnander.
Att kunden har logistikkompetens är också viktigt, det är svårt att utveckla ett fungerande samarbete om man inte talar samma språk
E-handelslogistik kräver också en annan typ av kompetens, menar Markus Kinnander:
– Medarbetarna behöver ha kundfokus på ett helt annat sätt, vi anställer hellre någon som
jobbat i butik eller restaurang än någon som kört truck i många år. Logistiken blir även mer datadriven, att ha koll på datan och använda den till att effektivisera flödena är helt avgörande framåt.
Problematiska peakar
Norrköpingsbaserade Almroths, vars nya TPL-lager på 30 000 kvm i logistikområdet Klinga nyligen fått grönt ljus, känner även de av trycket från e-handeln. Prospektlistan med e-handlare som behöver hjälp “har aldrig varit längre” menar Almroths vd Carl Svensson – men det är inte alla som är värda att hjälpa:
– Det är mycket lycksökare som kommer in i en så här het bransch. Vi har försökt rensa i våra kunduppdrag den senaste tiden och försöker värdera nya affärer utifrån om vi tror att kunderna har en framtid, men också utifrån sortiment och försäljningstoppar.

Nyligen fick Almroths in Plantagens e-handel i lagret, en drömkund sett till säsongsvariationer.
– De flesta av våra kunder har sin topp runt black week och julhandeln. Att få in en kund som Plantagen, som har sin peak under våren hjälper till att utjämna produktionen.
Att e-handeln koncentreras till en kort period är problematiskt för hela branschen
Att e-handeln koncentreras till en kort period är problematiskt för hela branschen, menar Carl Svensson.
– Black week skapar ett berg av arbete som blir svårt att hantera utan att öka kostnaderna, man får jobba dygnet runt för att hinna med. Jättar som Postnord och DB Schenker höjer fraktpriserna under den perioden, men
det är inget som vi mindre aktörer kan göra, då lämnar kunderna oss. Vi måste istället försöka bygga bort effekterna genom att hitta en bra mix av uppdrag.
AV HILDA HULTÉN & KLARA ERIKSSON
Läs mer: