Det svenska teknikföretaget Einride och det amerikanska däckföretaget har offentliggjort ett samarbete för innovativa och hållbara mobilitetslösningar. Einride förser Bridgestone med elektriska lastbilar och samlar samtidigt in data från företagets smarta däck.
En del av samarbetet innebär att Einride distribuerar uppkopplade elektriska lastbilar samt digitala tjänster till Bridgestones amerikanska logistiknätverk. Teknikföretaget kommer då samla in säkerhets- och effektivitetsdata från däckföretagets smarta däck. Samtidigt blir Bridgestone företagets lanseringspartner och exklusiva däckleverantör för den amerikanska marknaden.
– Samarbetet med Bridgestone passar oss som handen i handsken, både ur ett kommersiellt och tekniskt perspektiv. Vi har en ambitiös, gemensam affärsplan för transporter i USA, och innovativa planer för att förbättra vår kapacitet med hjälp av Bridgestones sensorteknik och data, kommenterar Niklas Reinedahl, ledare för Einrides expansion i Nordamerika.
Däckföretaget är världens största tillverkare av däck och andra gummiprodukter och har som globalt miljömål att halvera bolagets koldioxidutsläpp till år 2030 samt att vara helt koldioxidneutrala till 2050, inklusive däcktillverkning av helt förnybara material. Genom det nya samarbetet siktar företaget på att elektrifiera majoriteten av sina vägtransporter till år 2025.
– Vi är oerhört glada över samarbetet med Einride och vårt gemensamma mål att skapa innovativa logistiklösningar som påskyndar Bridgestones omställning mot en mer hållbar verksamhet. Det är högt i tak för innovation inom detta samarbete. Med hjälp av avancerad analys och däck- och fordonsdata kan vi främja effektivitet, säkerhet och minskade koldioxidutsläpp för lastbilsflottor, kommenterar Nizar Trigui, teknisk chef Solutions Businesses, Bridgestone America.