Fraktteknikföretaget Einride börjar nu rulla i Norge tillsammans med Postnord. ”För Postnord innebär samarbetet att vi kommer att etablera gröna korridorer mellan några av våra största terminaler.” säger May-Kristin Willoch, Postnord.
Det handlar om det som Einride kallar för transportnätverket Nordic Link som kommer att expandera i Oslo-regionen och via E6:an förbinda Norge, Sverige och Danmark för att driva på elektrisk, digital och autonom transport i hela Skandinavien. Lastbilsflottan drivs av mobilitetsplattformen Einride Saga, och partnerskapet väntas elektrifiera över 1 500 km varje dag, vilket motsvarar en koldioxidbesparing på 2 100 ton koldioxidutsläpp över tre år.
Nätverkets första kommersiella partner är Postnord. Einrides och Postnords partnerskap expanderar i och med det med ett land efter att Einride har elektrifierat åt Postnord i Sverige, bl a Apoteas linehaul till Rosersberg. Det innebär även att Postnords utrullning av ”gröna korridorer” sprider sig till ytterligare ett land.

– För Postnord innebär samarbetet att vi kommer att etablera gröna korridorer mellan några av våra största terminaler. Genom att använda Einrides lösning kan vi transportera en betydande del av vårt gods med klimatsmarta fordon, vilket resulterar i en betydande CO2-besparing. Detta innebär att Postnord närmar sig målet att vara fossilfritt senast år 2030, säger May-Kristin Willoch, biträdande direktör för hållbarhet på Postnord Norge, i ett pressmeddelande.
Del av Modi-projektet
Einrides expansion i Norge kommer att utöka transportnätverket Nordic Link Grid, som först presenterades 2022 och kommer att koppla samman strategiska platser i Oslo-regionen.
Nätverket förenklar planering och minimerar ineffektiva processer, med smarta överlämningar så att transporter inte behöver försenas på grund av till exempel batteriladdning eller förarbyte. Nordic Link kommer att expandera söderut för att koppla samman Norge, Sverige och slutligen Danmark längs E6-motorvägen för att möjliggöra elektrisk, digital och autonom gränsöverskridande transport i hela Skandinavien.
– Med tanke på Norges framstående arbete med elektrifiering av personbilar, är det bara logiskt att landet också tar en ledande roll i elektrifieringen av tunga transporter. Genom att erbjuda vår helhetslösning av produkter och tjänster och etablera den nödvändiga infrastrukturen för att säkerställa pålitlig och intelligent transport i hela Skandinavien, kan vi hjälpa Norge att behålla sin ledande position inom elektrifiering, kommenterar Robert Falck, vd och grundare av Einride.
Einride kommer även att etablera Einride Stations, laddinfrastruktur för fordonsflottan längs nätverket i Norge. Baserat på insikter från Einrides digitala plattform kommer utvecklingen av laddningsinfrastruktur att byggas vid viktiga punkter över hela Norge för att säkerställa effektiv skalning av lastbilsflottan.
Einride är även den ledande autonoma partnern i MODI-projektet, ett initiativ som syftar till att stödja implementeringen av tunga autonoma transporter genom standardisering, reglering och infrastruktur. MODI delfinansieras av EU, koordineras av ITS Norway och sträcker sig över en 42-månadersperiod. Inom ramen för projektet ska Einrides autonoma fordon för första gången korsa landsgränser på en sträcka längs E6:an mellan Göteborg och Oslo, med planerad start 2025.



