Foodora fortsätter sin offensiv som allt i ett-leveransplattform för paketleveranser genom ett nytt samarbete med en annan offensiv spelare; TA-jätten Nshift. ”Det gör att vi kan utöka vårt erbjudande ytterligare” säger Foodoras koncernchef Hans Skruvfors.
Delivery Hero-ägda Foodora grundades 2014 och började inom hemleveranser av färdiglagad mat, men kallar sig numera för en Q-handelsplattform, med över 10 000 anslutna butiker och restauranger i Sverige. I december skrev Foodora samarbetsavtal med Ingrid om deras Saas-plugintjänst för e-handel, och blev därmed ett leveransalternativ i e-handlarnas checkouter. Nu fortsätter bolaget offensiven som leveransplattform och tecknar avtal med TA-systemleverantören Nshift, som bildades 2021 genom en sammanslagning av Consignor, Unifaun och Returnado, och senare även Transsmart och Webshipper.
Samarbetet innebär att Nshifts leveranshanteringslösning kommer att göra Foodoras leveranstjänster, som lovar ”leverans inom en halvtimme”, tillgängliga för onlinebutiker i Finland, Norge och Sverige.

– Människor som handlar online förväntar sig leveranser på sina egna villkor. I många fall vill de inte vänta – de vill ha snabbast möjliga leverans. Jag är glad över att vi, genom att samarbeta med Nshift, kan uppfylla dessa förväntningar. Vi är ett nordiskt företag som gillar att förnya, och det gör att vi kan utöka vårt erbjudande ytterligare, kommenterar Foodoras koncernchef Hans Skruvfors.
För Nshift signalerar samarbetet en utvidgning mot snabb digital handel, eller Q-handel som Foodora kallar det.

– Detta är ett riktigt win-win-samarbete som kommer att gynna både Foodoras och Nshifts kunder över hela Norden. Onlinebutiker som använder Nshifts leveranshanteringssystem kommer att ha möjlighet att erbjuda Foodoras snabba leveranstjänster till sina kunder, kommenterar Nshifts vd Lars Pedersen.
Detta är ett riktigt win-win-samarbete
Nshifts mjukvara används inom e-handel, detaljhandel, tillverkning och TPL. Bolagets checkout-lösning användes för 22 miljoner e-handelsorder under 2021, och totalt hanterades nästan en miljard försäldelser i 190 länder. Företaget har drygt 500 anställda i Finland, Norge, Sverige, Danmark, Storbritannien, Polen, Nederländerna, Belgien och Rumänien, med huvudkontor i London och Oslo.