Den danska rederi- och logistikjätten A.P. Moller- Maersk kommer lägga till 300 av det svenska techbolaget Einrides eldrivna lastbilar i sitt nordamerikanska nätverk. Det blir den största utrullningen av tunga ellastbilar hittills.
Maersk Growth är en av aktörerna som investerade 110 miljoner dollar i Einride 2021, med målsättningen att accelerera övergången från den fossildrivna transportverksamheten. Nu beställer koncernen 300 eldrivna lastbilar för lager-, distributions- och transportverksamheten i dotterbolaget Performance Team.
Lastbilarna kommer köras med Einrides digitala plattform för optimering av vägtransporter och laddlösningar. De kommer levereras mellan 2023–2025.
– Våra kunder letar efter konkreta åtgärder för hållbara försörjningskedjor – inte bara konceptuella. Dagens order är ett viktigt steg i att bygga vår grund för avkarbonisering inom end-to-end på landsidan, samtidigt som det tar hänsyn till kundernas smärtpunkter för inlandstransporter, kommenterar Vincent Clerc, vd för Ocean & Logistics, A.P. Moller – Maersk.
Einrides lastbilar monteras efter bestämda specifikationer i USA. Den första leveransen av lastbilar är av Klass 8 8TT Gen 3, tillverkade av BYD, som Einride nyligen köpte 200 lastbilar av. Det nya samarbetet utgör den första storskaliga lanseringen av techbolagets digitala teknikplattform.
– Det här är en av de största affärerna som någonsin gjorts för att göra transporter hållbara, och den kommer vid en kritisk tidpunkt. Vägtransporter är inte bara ansvariga för nära 8 procent av världens CO2-utsläpp – en siffra som kommer fortsätta växa om det inte görs en kostnadseffektiv förändring idag – men du har också en värld som är mer medveten än någonsin om det akuta behovet att gå över till elektriskt, kommenterar Robert Falck, vd för Einride.