Första spadtag för Julas jätteterminal i Falköping

I dagarna tog Jula Logistics det första spadtaget för sin nya logistikterminal på Marjarp, Falköping. Terminalen ansluts med tågspår ända fram till porten för smidig intermodal hantering. Anläggningen blir 87 000 kvm stor och investeringen omfattar cirka en halv miljard kronor.

Jula Logistics är Jula-koncernens logistikbolag och påbörjade nyligen arbetet med sin senaste storsatsning: den 87 000 kvm stora terminalen på Marjarp i Falköping. Nu har man officiellt tagit det första spadtaget. De som höll i spadarna var Karl-Johan Blank, ägare av Jula Holding, Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics, Adam Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Falköping kommun, samt Peter Lennartsson, vd för Skeppsviken.

– Här bygger vi nu en terminalanläggning med tågspår fram till porten. Vilket innebär att vi får in gods via järnväg som vi sedan enkelt, effektivt och snabbt kan hantera och föra vidare ut i världen. Satsningen kommer även att addera fler tågpendlar så småningom, kommenterar Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics.

Den första tågpendeln mellan Göteborgs hamn och Falköping lanserades 2014, sedan dess har fler tågpendlar tillkommit allt eftersom godsvolymerna har ökat. Idag finns det ett 70-tal aktörer som driver godsvolymer via Jula Logistics anläggning på Marjarp i Falköping; bland annat Volvo, Ikea och Mio. Satsningen på en ny tågansluten logistikterminal på Marjarp aviserades hösten 2021.

Anläggningen får en 62 000 kvm stor logistikbyggnad, en 10 000 kvm stor tågperrong med tak och en 12 000 kvm stor plåthall, med tågspår rakt in på området.

– Vår nya terminal ritar om logistikkartan nationellt. Här skapas nu bra förutsättningar för grön logistikomställning för bolag och verksamheter i hela Sverige. Helheten i satsningen är mycket innovativ och visar att vi hela tiden arbetar hårt med att skapa gröna “dörr till dörr”-lösningar, kommenterar Lennart Karlsson.

I satsningen på Marjarp byggs även ett nytt tågspår på 500 meter. Idag går mycket av företagets transporter via tåg till varuhus i norra Norge och Sverige. Planen är att tågen så småningom ska serva även varuhus i norra Finland.