I en tid när det globala logistiksystemet präglas av störningar, kinesiska lockdowns och Rysslands invasion av Ukraina går Göteborgs hamn starkt. Det första kvartalet 2022 ökar containervolymerna med fyra procent.
Göteborgs hamn har historiskt sett en mycket liten andel ryskt gods, mindre än 0,5 procent av den totala hanterade godsmängden under 2021. Därför har kriget i Ukraina inte haft någon negativ påverkan på hamnens volymer under årets första kvartal. Samtidigt har terminaloperatörer och varuägare samarbetat för att hantera följdeffekterna av pandemin, inklusive nedstängningarna i Shanghai.
– När förhållandena är svåra och fartyg anlöper oregelbundet krävs extraordinära insatser av alla inblandade, både på sjö- och landsidan. Det är summan av dessa insatser vi nu ser svart på vitt, kommenterar Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB.
Volymerna på containersidan ökar för det sjätte kvartalet i följd, och hamnen hanterar nu hälften av den svenska marknadens containergods via kaj. 212 000 TEU hanterades under Q1 2022, vilket innebär en ökning med fyra procent. Det är också den högsta totalsiffran för perioden januari-mars sedan 2014.
Ca 60 procent av containergodset transporteras på järnväg, vilket minskar effekterna av den utbredda bristen på lastbilschaufförer. Även den intraeuropeiska roro-trafiken ökade med fem procent under Q1 2022, då 147 000 roro-enheter lastades eller lossades.