Osäkra fraktpriser året ut – minst

De globala logistikkedjorna möts ständigt av nya utmaningar. Coronapandemi, containerbrist, hamnträngsel och krig har alla bidragit till förseningar och höga fraktpriser. Enligt Jacob Minnhagen på Göteborgs Hamn, som på gårdagens Plan-konferens bidrog med en fraktuppdatering, finns det både ljuspunkter och nya moln på horisonten.

Den senaste tiden har varit utmanande för många företag med förseningar och stigande fraktpriser. Men den senaste tiden har fraktpriserna faktiskt minskat något, till stor del pga det kinesiska nyåret som brukar dämpa efterfrågan på marknaden. När Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn talade på PLAN-konferensen lyfte han det just nu största hotet mot försörjningskedjorna: nedstängningen av Shanghai.

Shanghai är den hamn i världen som hanterar mest container (47 miljoner TEUs 2021), vilket påverkar såväl Europa som USA och resten av världen. Som jämförelse hanterade Göteborgs hamn, Sveriges största containerhamn, 828 000 TEUs under 2021.

– Det är oerhört pressat just nu. Hamnen fungerar och är öppen, men inget gods tar sig in eller ut. För 70 procent av godset kommer utifrån Shanghai-området, som är nedstängt. Och nu har man stängt ner området utan ett slutdatum, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn, och fortsätter:

– Så nu finns mycket kapacitet hos rederierna, men det finns ingen last. Det gör att priserna kommer gå ner men man bygger samtidigt upp en extrem backlog på sånt som inte hinner produceras för att folk är hemma och inte får jobba. Det kommer bli en extremt tuff situation framöver.

Kriget i Ukraina

Situationen med kriget i Ukraina påverkar också fraktsituationen allt mer, inte bara pga de höga oljepriserna. Det finns praktiskt taget inga inaktiva fartyg just nu, vilket gör det dyrare att hyra in fartyg.

– Rederierna har fortsatt höga kostnader för att hyra in fartyg. Mer eller mindre allt som flyter är ute på haven just nu eller ligger i någon hamn för att lastas eller lossas, säger Jacob Minnhagen.

Samtidigt lägger många rederier om sina rutter för att undvika Ryssland vilket frigör lite kapacitet.

– Vi ser en del nya rutter på Östersjön och Svarta Havet på grund av att man går inte lika mycket till Ryssland längre, så det finns en viss kapacitet. Det är lite kaosartat just nu när man lägger om de här rutterna men det kommer bli bra relativt snart.

Han lyfter också problematiken med ryskt gods som fastnar i vissa hamnar eftersom det inte får skeppas vidare. Det gäller framför allt Rotterdam, Antwerpen och Hamburg. Tills godset kan flyttas ökar det belastningen på terminalerna. I svenska hamnar har Hamnarbetareförbundet infört blockad mot att hantera ryskt gods.

– Vi har också Transport som säger att deras blockad börjar gälla den 1 maj. Vi har inte så många fartyg med rysk flagg men vi har några exempel som gör att det blir störningar.

Prisutvecklingen och förseningarna drivs även på av chaufförsbristen i Europa, som var allvarlig länge. Många lastbilschaufförer är ukrainare och har åkt hem för att försvara sitt land istället. Även flygfrakten har gått ner sista tiden.

– De som flyger måste ju flyga runt ryska områden, vilket är ett ganska stort område att undvika. Det är samma sak på järnvägssidan. Även om det går mycket järnvägstransporter, från Kina bland annat, så är det många företag som inte vill åka via ryskt territorium. Då väljer man kanske att ta den södra rutten istället, till exempel via Turkiet. Det sätter också press på fraktsituationen och driver upp priserna och efterfrågan.

Minskad hamnträngsel i USA och stormar i Europa

Situationen i USA ser dock generellt bättre ut. Hamnarna i Los Angeles och Long Beach har lidit länge nu av långa fartygsköer utanför hamnarna och ett överskott av tomcontainrar på terminalerna. Nu verkar det enligt Jacob Minnhagen lätta lite, samtidigt som problemen har spridit sig.

– Vi har lite positiva nyheter också angående Los Angeles och Long Beach i USA. Där var ju över 100 fartyg som låg och väntade utanför hamnarna i höstas, förra veckan var man nere på under 50. Men problemen har också spridit sig till andra delar av den amerikanska ostkusten. Och köerna ökar så klart i Shanghai också.

Europa har drabbats av flera stormar under vintern. De har inte haft någon direkt påverkan på Sverige, men däremot på Storbritannien och kontinenten.

– Det fanns en storm som hette Eunice till exempel som orsakade stora problem. Hamnen i Rotterdam var stängd i fyra dagar, och det är ovanligt.

När Jacob ser framåt är det en blandad analys han ger. Stora delar av världen har börjat återgå till ett normalläge, vilket gör det allt enklare för gods att ta sig fram. Samtidigt är nedstängningarna i Kina ett fortsatt problem.

– Så det finns en hel del som påverkar både på kort och lång sikt här. Jag tror inte vi har en mer normaliserad prisbild, med tanke på vad som händer i Kina, förrän tidigast årsskiftet.

Av Emanuel Lehtonen