Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs hamn

Den statliga godsaktören Green Cargo halverade vid årsskiftet antalet intermodala destinationer i Sverige för att konsolidera trafiken till mer aktiva flöden. Nu öppnar de en ny tågpendel som utgår från Helsingborgs Hamn och trafikerar Nässjös, Eskilstunas och Årstas terminaler med gods från Asien och Europa.

Vid årsskiftet införde Green Cargo ett helt nytt nätverk för sin intermodala tågtrafik i Sverige, i ett projekt som kallas IM23, där fokus ligger på att konsolidera trafiken till de mer vältrafikerade sträckorna. Förändringen innebär att antalet destinationer minskar från 42 till 20, men med ökad frekvens på de trafikerade sträckorna. Syftet är att vända röda siffror till svarta.

En av de kvarvarande sträckor som nu får utökad trafik är Helsingborgs Hamn till Nässjö, och därifrån vidare till Eskilstuna och Årsta i Stockholm. Den första pendeln lämnade Skåne den 9 januari och kommer ha avgångar från hamnen fem gånger i veckan: varje måndag-torsdag samt söndag. Genom den nya pendeln kan mer last från Europa och Asien kunna gå via tåg vidare upp i landet.

– Genom att konsolidera våra intermodala terminaler blir det bättre kapacitet i vårt nätverk för ökade volymer på järnväg. En del av detta är att effektivisera relationen från Helsingborgs Hamn till Nässjö/Gamlarp och för eventuellt vidare tågtransport till Eskilstuna eller Stockholm Årsta, där ledtiden har effektiviserats. Det har attraherat flertalet kunder, kommenterar Jan Elgström, kommersiellt ansvarig för IM23.

Green Cargo trafikerar idag 18 destinationer som utgår från Helsingborgs hamn varje vecka, med tre fasta pendlar med totalt 15 avgångar per vecka. Till övriga destinationer lastas tågset gruppvis i hamnen för att sedan rangeras till respektive destination från bangården i Helsingborg.

– Genom närheten till marknaden i södra Sverige och god infrastruktur kring järnvägen är Helsingborgs Hamn en naturlig inkörsport för gods som ska transporteras vidare med räls. Vi är glada för den utökade servicen som den nya pendeln innebär och att vi kan fortsätta kombinera sjö- och järnvägstransporter i större utsträckning, kommenterar Anders Paulsson, Key Accounts Manager för Helsingborgs Hamn.