Stängda hamnar i Asien, försenade leveranser och höjda fraktpriser är ett huvudbry för många partihandlare, enligt Svensk Handels senaste konjunkturbarometer.
– Många handlares lönsamhet kommer att påverkas negativt eftersom det inte är någon enkel historia att höja priserna mot konsumenterna, kommenterar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Enligt Svensk Handels senaste Handelskonjunkturen svarar 56 procent av partihandlarna att företaget påverkats negativt av försenade leveranser från Kina. Nästan lika många, 55 procent, anger att det också innebär dyrare fraktpriser. Tre av tio företag svarar att de påverkats i hög utsträckning.
– Pandemin har byggt upp leveransproblem som blivit än mer påtagliga när flera av världens ekonomier öppnar upp igen. Det har blivit en flaskhals, kommenterar Johan Davidson.

Containerpriserna började stiga redan i slutet av 2020 och situationen förvärrades när Suezkanalen blockerades i mars tidigare i år. Priset för att frakta en container från Kina till norra Europa har stigit med 840 procent på ett år enligt Asia Perspective.
Hur leveransproblemen kommer att påverka konsumenterna är det svårt att ge ett tydligt svar på, menar Johan Davidson.
– Där det är möjligt försöker företagen att hitta leverantörer i andra länder för att undvika förseningar. En del har också beställt mer än vanligt för att bättre kunna klara höstens försäljning. Givetvis kommer många handlares lönsamhet att påverkas negativt eftersom det inte är någon enkel historia att höja priserna mot konsumenterna. Konkurrensen i handeln är global och stentuff.